(1974, İstanbul - )
Tam adı Alphan Yusuf Akgül. İlknur Hanım ile Eyüp Akgül’ün oğlu. İlk ve
orta öğrenimini Şişli-Mecidiyeköy’de tamamladı. Mimar Sinan Güzel Sanatlar
Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü’nü 2002 yılında bitirdi. 2002 yılında Bilkent
Üniversitesi İnsani Bilimler ve Edebiyat Fakültesi Türk Edebiyatı Bölümü yüksek
lisans programına başladı. Bilkent Üniversitesi Türk Edebiyatı Merkezi
tarafından 2003-2004 ders yılında “Melih Cevdet Anday Bursu”yla ödüllendirildi.
Modern Türk şiiri ve romanı üzerine çok sayıda makalesi bulunan Akgül’ün görsel
sanatlar üzerine çözümleyici eleştiri yazıları da yayımlanmıştır. Bunların
içinde en önemli olanı, Ekim 2004 yılında Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığının
destekleriyle “grata NON grata” tarafından yayımlanan Özümsenmiş Gelenek,
Çağdaş Yorum Erol Akyavaş ve Miraçnâmesi adlı katalog kitapta “Modern Türk
Resminin Yeniden İnşâsında Miraçnâme’nin Rolü” başlıklı yazısıyla, Akyavaş’ın
bugüne kadar günışığına çıkmamış çizimlerini yorumlamasıdır. Çalışmalarını
modern Türk şiirinin kuramsal ve tarihsel temellerinin sorgulanması üzerine
yoğunlaştıran Akgül, aynı zamanda modern Türk romanı alanında metin
eleştirisinin yaygınlaşmasına katkılar yapmayı hedeflemektedir.
Oktay Rifat Şiirinde Güneşin Üç Hâli başlıklı teziyle “master”
derecesini almıştır; ve hâlen Bilkent Üniversitesi Türk Edebiyatı Bölümü’nde
Yahya Kemal Beyatlı üzerine metin merkezli bir yaklaşımı temel alan “doktora”
çalışmasını sürdürmektedir.
Şiirleri, yazıları ve söyleşileri Ada,
Kitap Zamanı, Kitap-lık, Milliyet
Sanat,
Öteki-siz, Varlık, Yasakmeyve vb. gibi dergi,
fanzin, gazete ve eklerinde yayımlandı.
Ödülleri:
“Sergâh ve Melik” adlı dosyasıyla 2000 yılında Varlık
dergisinin düzenlediği Yaşar Nabi Nayır Gençlik Şiir Ödülü’nü (Ödülü Özlem
Tezcan ile paylaştı.), Bahçeler Çözüldü adlı kitabıyla 10. Nüzhet Erman Şiir
Yarışması'da birinciliği ödülü’nü, "Anlamın Sesi: Yahya Kemal Beyatlı'nın
Şiir Estetiği" adlı kitabıyla edebi tenkit dalında 2014 Türkiye Yazarlar Birliği Ödülü’nü
aldı.
Yapıtları:
Şiir
Kitapları:
& Bahçeler Çözüldü (2007, Aşina Kitaplar, Edtör: Hilmi
Yavuz, İst., 64 s.)
İnceleme Kitapları:
& Anlamın Sesi Yahya Kemal Beyalı’nın Şiir Estetiği (2014, Dergâh
Yayınları, İst., 248 s.)
ABDAL
VE VAAD
kaybolan şeylerdin derdim ona
bir esrâr
gecesi elinde her şeyi
mai sırlarla boyanmış siyaha
dolaşır eskiler o fenâlarda
yüreğim üstüne mühürler gibi…
gel bahçelere çiçeklerle aşinâ
olan ne varsa sözlerle açılır
bir abdaldan ötekine bu semâ
dalaşır benimle sevda ve dağ
ayrılıklar belki seninle dağılır…
bir vedâ başlasın uykularından
rindler onunla tenhâya çekilir
dövmeler içinde ebrûli yaradan
yaraşır anılar şimdi edâlara
rüyalar aldanır vaadler silinir...
“Bahçeler
Çözüldü” adlı kitabından
RÜYÂ
duyardım öteki sesleri,
her yerinde odanın;
ürperir ötesi duvarın,
sokak gurbettir şimdi...
onlar bana benzerdi,
sanki benimle rüyâda;
bak sözlerim orada,
sana dokunmak içindi...
böyle söyler derdini,
aşklar yanı başında
solardı birden, arada
kalmak gurbettir şimdi...
“Bahçeler
Çözüldü” adlı kitabından
TUFAN
RÜYÂSI
kimbilir ne kadar hüzünlü artık,
bir odadan ötekine geçmek bile
Hilmi Yavuz
her şey bu kadar mı kırgın?
öyleyse onları kâğıda geçir,
dedim: artık ne varsa kâgir
zamanlar içinde sen de sarardın
soldun, şimdi dualar gibisin,
okunur ve aşklar üflenirdi
kalbine değerdi büyülü sözleri,
mumdan gemilerin sulara insin
hâyâl, sanki güllerle geçtin,
sonra bedeninde gül izleri
silinmiş, demek rüyâsı dindi
yağmur, kendi içinde kaybolur,
aşklara gömülen ikizini bulur,
dedim: inanma, henüz erkendin...
“Bahçeler
Çözüldü” adlı kitabından
VEDÂ
anımsa sendin unutan
ürperen beyazı suya
susup öylece bırakan
biri seslerle uyanırsa
demek uykuda öteki
anımsa bendim rüyâda
kalan sözleri topla
usul usul şiirleri
bir konuk gibi ağırla
nerde pusula... orman...
biri böyle kaybolursa
anımsa bendim kaybolan
dedi: kimi çağırsam
suyun yazgısı sudan
'erir kayıklar mumdan'
unutsam yola çıksam,
aşka böyle okunursa
anımsa sendin okunan...
“Bahçeler
Çözüldü” adlı kitabından
Alphan Akgül
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder