28 Mart 2022 Pazartesi
METİN ELOĞLU
23 Mart 2022 Çarşamba
NURER UĞURLU
22 Mart 2022 Salı
HALİM UĞURLU
(10 Mart 1926, Taşkent/Konya - 25 Aralık 2001, İstanbul)
Şair. Asıl adı Abdülhalim Uğurlu. A. Halim Uğur imzasını da kullandı. Zeynep Hanım ile maliyeci, Taşkent belediye başkanı Kâmil Uğurlu’nun oğlu. Oğullarından Tuluyhan Uğurlu piyanist ve bestecidir. 1938'de Taşkent İlkokulu, 1941'de Konya Ortaokulu, 1946'da İstanbul Taksim Erkek Lisesi ve 1950'de İÜEF Felsefe Bölümü’nden mezun oldu. 1947-50 arasında gazetecilik, 1958-72 arasında turizmcilik ve otelcilik, 1972-85 arasında sanayicilik yaptı. 1986’da emekliye ayrıldı. Uluslararası Yazarlar ve Gazeteciler Derneği (ATURJET) genel sekreterliği ve başkanlığı, Yazko genel sekreterliği yaptı. 1970-75 arasında Güreş Federasyonu astbaşkanlığında bulundu. Türk Basın Birliği onur üyesiydi; TYS, PEN Yazarlar Derneği ve Edebiyatçılar Deneği üyesiydi. Evli ve iki çocuk babasıydı.
İlk şiiri 1944’te Büyük Doğu dergisinde çıktı. Şiirleri Edebiyat Dünyası, Gösteri, Güney, Papirüs, Son Çağ, Soyut, Türk Basın Birliği, Türk Dili, Yansıma, Yazko Edebiyat, Yenilik, Yeşil Giresun dergilerinde yayımlandı. Anadolu insanının acılarını, özlemlerini yansıtan şiirleriyle tanındı. İlkin aruz ve hece ölçüsünü kullandı, daha sonra serbest şiire yöneldi. İlk dönemlerde şiirinde sembolizmin, mistisizmin etkileri görüldü. Daha sonra toplumcu gerçekçi bir yaklaşımı benimsedi. Son dönem şiirlerinde ise şiirin hiçbir kurum ve kuralın buyruğuna girmeyen, ancak her şeyi kapsayan bir sanat olduğu görüşünden yola çıktı. Muzaffer Uyguner, Uğurlu’nun şiirleri için, “İnsana tasavvuf açısından yaklaşma çabası sezilen şiirlerinde Anadolu halkının sevecenliği görüldü. Toplumcu şiir anlayışı ise bir kavga şiiri olmaktan çok, çare bulma, yön verme şiiri” değerlendirmesini yaptı. Şairin sözcük derleme ve resim çalışmaları da vardır.
Ödül: Gökağrı adlı kitabındaki “Anadolu Acısı” adlı şiiriyle 1970 TRT Sanat Ödülleri Yarışması'nda başarı ödülü aldı.
Yapıtları: Şiir: *Asya Baharı, (Necip Fazıl Kısakürek’in önsözüyle) Berksoy B., İst.: 1950 *Değişim, A. Halim Uğurlu adıyla; Minnetoğlu, İst.: 1967 *Gökağrı, Yücel, İst.: 1971 *Zamanların Dili, Yeryüzü, İst.: 1974 *Türke Destan, Yeryüzü, İst.: 1974 *Kan Su Kesince, Yeryüzü, İst.: 1979 *Kıyamet Çiçekleri, Yeryüzü, İst.: 1988 *Sözcüklerde Uyanmak, Aksoy, İst.: 2000.
Kaynaklar: TBEA, c. II, 2001, 850/2010, 1054-1055; Kurdakul, Sözlük, 621; Necatigil, İsimler, 370; Özkırımlı, TEA, IV, 1176; “Uğurlu, Halim”, TDEA, VIII, 455; Karaalioğlu, 581; Muzaffer Uyguner, Türk Dili, S. 61, 1988.
SEMİHA UÇUK
Öykücü. Tam adı Fatma Semiha Uçuk. Fatma Kethüdaoğlu imzasını da kullandı. Hemşire Hatice Nigâr Hanım ile asker Mehmet Sait Uçuk’un kızı. Aile adı olan “Kethüdaoğlu”nu soyadı olarak alamamaları üzerine babasına rica ederek ilkokul yıllarında tutkunu olduğu yazar Cahit Uçuk’un soyadını almalarını sağladı. İlk ve orta okulu Tekirdağ ve İstanbul’da tamamladı; Edirne Lisesi’nden sonra İÜEF Türk Dili ve Edebiyatı ve Fransız Filolojisi bölümlerinde okudu. Hamburg'da Şarkiyat Enstitüsü'nde başladığı doktora çalışmasını annesinin hastalığı nedeniyle yarım bıraktı. 1950-75 arasında Ziraat Bankası İstanbul şubesinin kambiyo bölümünde çalıştı. Paris ve Nice'de bankacılık alanında staj yaptı. İstanbul’da yaşıyor.
İlk öyküsü “Niçin? Niçin?” 1989’da Varlık’ta çıktı. Anı, röportaj, şiir, makale ve çevirileri Çağdaş Türk Dili, Güneş (İsveç), İnsancıl, Kıyı, Şiir Ülkesi, Türk Dili gibi dergilerde yayımlandı. 1977-78 arasında New York’ta çıkan Türk Evi dergisinde “İstanbul Mektupları” adıyla bir dizi yazı yayımladı.
Yapıtları: Öykü: *Uzaydan Gelen Kadın, Fatma Kethüdaoğlu adıyla; İnsancıl, İst.: 1993 *Martısız Deniz, İnsancıl, İst.: 1995 *Öğrenci Otobüsü, Güldikeni, Ank.: 1998 *Yakalayamadığım Günbatımı, Sone, İst.: 2005.
Gezi: *Gezi Notları, İnsancıl, İst.: 1995.
Biyografi: *İlhan Koman, Yaylacık Mtb., İst.: 1996.
Kaynaklar: TBEA, c. II, 2001, 850/2010, 1054; M. Aydın, Ne Yazıyor Bu Kadınlar, Ank., 1995, 86; Necla Saatçılar, “Öyküye Geç Başladığım İçin Hızlı Gidiyorum”, söyleşi, Cumhuriyet Kitap, S. 370, 20 Mart 1997; Muazzez Menemencioğlu, “Yazı’nın Rüzgârında Bir Yazar”, Cumhuriyet Kitap, S. 470, 18 Şubat 1999; Leyla Şahin, “Yazının Ateşi Hep Yüreğinde”, Cumhuriyet Kitap, S. 470, 18 Şubat 1999; Ayten Mutlu, “Öğrenci Otobüsünde Bir Öykücü”, Cumhuriyet Kitap, S. 470, 18 Şubat 1999; I. Kür, “‘İlhan Koman ’ İçin”, Cumhuriyet Kitap, S. 470, 18 Şubat 1999.
19 Mart 2022 Cumartesi
BEKİR FAHRİ
18 Mart 2022 Cuma
SABİT
SÂBİT
(?, Uziçe kasabası, Bosna - 1124/1712, İstanbul)
XVII-XVIII. yy. divan şairi. Asıl adı Alâeddin Ali olup “Sâbit” mahlasıdır. Doğum tarihi bilinmemekle birlikte hakkında araştırma yapan Rypka onun 1650 yılı civarında doğmuş olabileceğini söyler. İlk eğitimini Müftü Halil Efendi’den aldıktan sonra İstanbul’a gitti ve Kaptan-ı deryâ Seydizâde Mehmed Paşa’nın himayesine girdi. 1089/1678'de paşanın aracılığıyla mülâzım, aynı yıl La‘lîzâde ailesine damat oldu. Müderrisliğe başladıktan sonra Çorlu ve Burgaz kadılıklarında bulundu. 1098/1687'de Kırım Hanı Selim Giray’a bir kaside yazarak ondan görev istedi; ardından hana ithaf ettiği “Zafernâme” adlı manzumesi beğenilince sâniye rütbesiyle Kefe’ye kadı tayin edildi.
1103/1692'de Ebûsaidzâde Feyzullah Efendi’nin ikinci şeyhülislâmlığı döneminde Tekfurdağı (Tekirdağ) müftülüğüne getirildi ve Rüstem Paşa Medresesi’ne hâriç derecesiyle müderris oldu. Sekiz yıl kaldığı bu görevde iken "Edhem ü Hümâ" adlı mesnevisini yazmaya başladı, divanını tertip etti ve “Şehrî” mahlaslı bir de şair yetiştirdi. Mûsıle-i Sahn pâyesiyle 1112/1700'de Saraybosna mevleviyetine tayin edildi, iki yıl sonra görevden alındı. 1115/1703'te oğlu İbrâhim’i kaybetti. Râmi Mehmed Paşa’ya yazdığı, duygu ve şikâyetlerle yüklü dokuz kıtalık ünlü terciibendi bu üzüntülü dönemin ürünüdür. 1117/1705'de Konya mevleviyetine gönderildi, kısa bir süre sonra bu görevden ayrılıp İstanbul’a döndü. Zilkade 1119/Şubat 1708'de Diyarbekir mevleviyetine tayin edildi. Bu görevde iki yıl kalıp İstanbul’a döndü. Ölümüne kadar başka görev almadı. 3 Şâban 1124/5 Eylül 1712'de vefat etti. Mezarı Topkapı Maltepe Kabristanı’nda Mes̱nevî şârihi Sarı Abdullah Efendi’nin ayak ucundadır.
"XVIII. yüzyıl başlarında adından sıkça söz edilen Sâbit’in şiirlerinde yerli ve yeni olma özelliğinin birlikte yürüdüğü, divan şiirinin geleneksel ve duygusal idealizminin kırıldığı, realizm, müstehcenlik ve mizah gibi unsurlara yer verildiği görülmektedir. Sâbit halk ağzındaki kelimeleri atasözleri ve deyimlerle harmanlayarak şahsî bir üslûp oluşturmuştur. ... Şiirlerinde söz oyunlarıyla birlikte alay ve maddî hazlar önemli bir yer tutar. Konu ve biçim yönünden gelenekleri zorlaması, divan şiirinin alışılagelen konuları arasına günlük hayatı ve olayları katması bir tür yenilik olarak değerlendirilebilir." (Turgut Karacan)
"Nâdirî’ye nazîre olan “Mi‘râciyye”si son derece samimi ve şairane olup (kaside) türün(ün) önemli bir örneğidir. Didaktik ve realist karakterdeki “Ramazâniyye”si bu aydaki sosyal hayatın anlatıldığı coşkulu bir manzume olarak dikkat çeker. ... Vehbî, Nedîm, Sünbülzâde Vehbi, Enderunlu Fâzıl, Sürûrî gibi şairleri etkileyen Sâbit’in birçok şiirine Keçecizâde İzzet Molla tarafından nazîre yazılmıştır. Bayramiyye tarikatına olan ilgisi La‘lîzâde ailesinden, Mevlevîlik’le ilgisi de Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî’ye duyduğu sevgiden kaynaklanan şair bunun dışında tasavvufa pek itibar etmemiş görünmektedir." (Turgut Karacan)
Sâbit’in bir divanı ile yarım kalmış bir mesnevisi yanında bazı küçük hacimli mesnevileri vardır. Bütün eserlerinin kendi el yazısıyla olan nüshaları Azerbaycan İlimler Akademisi’nde bulunmaktadır
Yapıtları: *Divan: Klasik divan tertibinde olup bir mi‘raciyye, iki na‘t, otuz dokuz kaside, altı gazel-i müzeyyel, üç tahmîs, kırk dört tarih, 355 gazel, iki terciibend, kırk beş kıta, yirmi dört rubâî, 182 müfred ve beş lugazdan meydana gelmektedir. Çeşitli kütüphanelerde yaklaşık 60 nüshası bulunan divanın otuz sekiz nüshası İstanbul kütüphanelerindedir. Sekiz nüsha üzerinden karşılaştırmalı yayını Turgut Karacan tarafından yapıldı (Sivas: 1991). *Zafernâme: II. Süleyman zamanında Avusturya seferine çağrılan Kırım Hanı Selim Giray adına yazılmıştır. 426 beyitlik mesnevi Ebüzziyâ Mehmed Tevfik (İst.: 1299, 1311), ayrıca Turgut Karacan tarafından incelemeyle birlikte (Sivas: 1991) yayımlandı. *Edhem ü Hümâ: Yarım kalmış olan bu mesnevide Belh şehrinde sakalık yapan Edhem adındaki gencin hükümdarın kızı Hümâ’ya olan aşkı anlatılır. İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi’nde Sâbit külliyatı içinde en geniş nüshası yer alır. *Derenâme (Hâce Fesâd, Söz Ebesi): Müstehcen bir ilişkiyi konu alan 169 beyitlik mesnevidir. Mesnevi Turgut Karacan bir broşür halinde yayımlandı (Sivas: 1990). *Berbernâme: Doksan sekiz beyitlik bu müstehcen mesnevide Ali adında bir berber çırağının aldatılarak bir eğlenceye alet edilmesi anlatılır. Turgut Karacan tarafından yayımlandı (Çevren, XVII/76 [Mart-Nisan], Priştine 1990). *Amrü-Leys" adlı kırk üç beyitlik manzumesi (Sivas, 1990). Bazı kaynaklarda Sâbit’in bir hadîs-i erbaîn tercümesi ve şerhi yazıp 1120/1708'de III. Ahmed’e sunduğu da belirtilmektedir.
Hakkında Yazılan Tezler: Devrim Kalaycı Sevinç, "18. Yüzyıl Şairlerinden Sünbülzade Vehbi (Lutfiyye), Bosnalı Sabit, Enderunlu Vasıf ve Nedim'in Divan ve Mesnevilerindeki Atasözleri ve Deyimler", YLT, Dan. Prof. Dr. Süreyya A. Beyzadeoğlu, Trakya Üni. SBE Türk Dili ve Edebiyatı ABD, Edirne: 2007, 180 s.; Lejla Oener, "Bosnalı Aleaddin Sâbit Divânı'nın Tahlili", Doktora Tezi, Dan. Prof. Dr. Bayram Ali Kaya, Sakarya Üni. SBE, Sakarya: 2019, 555 s.; Gamze Aydın, "Bosnalı Sâbit Dîvânı'nın Bağlamlı Dizini ve İşlevsel Sözlüğü", Doktora Tezi, Dan. Prof. Dr. İsmail Hakkı Aksoyak, Gzi Üni. SBE Türk Dili ve Edebiyatı ABD, Ank.: 2019, 2102 s.
Yapıtları: *Derenâme ya da Hâce Fesâd ve Söz Ebesi, haz. Turgut Karacan; Cumhuriyet Üni. Sivas: 1990 *Edhem ü Hüma, haz. Turgut Karacan; ; Cumhuriyet Üni., Sivas: 1990 *Amrü'l-leys, haz. Turgut Karacan; ; Cumhuriyet Üni., Sivas: 1990 *Bosnalı Alaeddin Sâbit Divanı, haz. Turgut Karacan; Cumhuriyet Üni., Sivas: 1991 *Zafername, haz. Turgut Karacan; ; Cumhuriyet Üni., Sivas: 1991 .
Kaynaklar: Ferid Kam, "Bazı Şairlerimiz Hakkında Tahlilî İntikadî Mütâlaât: Sâbit I". Peyâm-ı Sabâh, Nu: 1119, 5 Ocak 1922, 1-2; Ferid Kam, "Bazı Şairlerimiz Hakkında Tahlilî İntikadî Mütâlaât: Sâbit II", Peyâm-ı Sabâh, Nu: 1126, 22 Ocak 1922, 1-2; Ferid Kam, "Bazı Şairlerimiz Hakkında Tahlilî İntikadî Mütâlaât: Sâbit III", Peyâm-ı Sabâh, Nu: 1138, 29 Ocak 1922, 1-2; Ferid Kam, "Bazı Şairlerimiz Hakkında Tahlilî İntikadî Mütâlaât: Sâbit IV". Peyâm-ı Sabâh, 1140, 5 Şubat 1922, 1-2; Ferid Kam, "Bazı Şairlerimiz Hakkında Tahlilî İntikadî Mütâlaât: Sâbit V". Peyâm-ı Sabâh, Nu: 1146, 11 Şubat 1922, 1-2; Abdülbaki Gölpınarlı, Divan Şiiri: XVII. Yüzyıl, Varlık, İst.: 1954; Sâbit, Derenâme (ya da) Hâce Fesâd ve Söz Ebesi (haz. Turgut Karacan), Sivas: 1990, hazırlayanın girişi; Sâbit, Divan (haz. Turgut Karacan), Sivas: 1991, hazırlayanın girişi; Sâbit, Zafername (haz. Turgut Karacan), Sivas: 1991, hazırlayanın girişi; Sâbit, Edhem ü Hüma (haz. Turgut Karacan), Sivas: 1991, hazırlayanın girişi; M. Ferid Kam, “Bazı Şairlerimiz Hakkında Tahlîlî İntikādî Mütâlaat”, Peyâm-ı Sabah, S. 1119, 1126, 1133, 1140, 1146, İst.: 1922; Ömer Faruk Akün, “Sabit”, İA, X, 10-14; Turgut Karacan, "Sâbit", TDVİA, c. 35, İst.: 2008, 349-350; Yunus Kaplan, “Sâbit’in Şiirlerinde Atasözleri, Deyimler ve Halk Söyleyişleri”, Turkısh Studies, S. 4/4, Yaz 2009, 599-635; Yunus Kaplan, “Sâbit Divanı’nda Mahallîleşme ve 17. Yüzyıl Sosyal Hayat Unsurları”, Turkısh Studies, S. 4/5, Yaz 2009, 209-248; Ali Emre Özyıldırım, "Sâbit'in Türk Edebiyatı Yeri Üzerine Bazı Sorular", Türkbilig, S. 2012/23, 1-10; Mehmet Avçin, "Bosnalı Sâbit'in Edhem ü Hümâ Mesnevisinde Sosyal Hayata Dair Unsurlar", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 8, S. 41, Aralık 2015, 90-102.
AYLİN SÖKMEN
Notre Dame de Sion Fransız Lisesi ve Saint Joseph Fransız Lisesi’nde okudu. Virginia Üniversitesi’nde Ekonomi ve Fransız Dili Edebiyatı bölümlerini bitirdi. 2010-17 arasında elektronik kitap yayınevi altkitap.net ve edebiyat/kültür dergisi altzine.net’de yayın kurulu üyeliği ve editörlük yaptı.
Yazıları ve öyküleri IAN Edebiyat, Varlık, XOXOtheMag, altZine.net, artfulliving.com.tr, 212 magazine, Trendeki Yabancı gibi dergi ve web sitelerinde yayımlandı.
Ödül: 2007’de ‘Bitmeyen’ isimli öyküsüyle altKitap Öykü Ödülünü aldı.
Yapıtları: Öykü: *Salt Okunur, Pupa, İst.: 2009
Roman: *Kendinde Değil Gibisim, NotaBene, İst.: 2021.
Kaynaklar: Müge Gülmez, "Gerçeklik Sorgulaması: Kendinde Değil Gibisin", Gazete Duvar, S. 202, Şubat 2022, 21-25; NotaBene Yayınları web sitesi, erişim tarihi: 18 Mart 2022.
12 Mart 2022 Cumartesi
TARIK DURSUN K.
Öykücü, romancı. Asıl adı Dursun Tarık Kakınç'tır. 1952'ye kadar şiir ve yazılarında Tarık Dursun Kakınç, Tarık Kakınç, T. Kakınç, M. Hasan Göksu, Muzaffer A. Esin, Yaşar Kavdar, Ekrem Eskişar ve İbrahim Köktürk imzalarını kullandı. Neriman Ayşe Hanım ile memur Mehmet Halit Kakınç’ın oğlu. İlkokulu İzmir ve Ankara’da tamamladı; ortaokulu dışarıdan sınavlara girerek bitirdi (1950). Bir süre gazete dağıtıcılığı, seyyar köftecilik, otobüs biletçiliği, muhasebe yardımcılığı, memurluk gibi çeşitli işlerde çalıştı. 1952-1954 arasında İskenderun'da askerliğini yaptı. İzmir Anadolu gazetesinde başladığı gazeteciliğini bu şehirde Halkın Sesi gazetesinde sürdürdü; Ankara’da Son Havadis, Pazar Postası (1956-1959), Yenigün (1957), Akis (1957-1958), Ulus (1954-1956); İstanbul’da Vatan (1958-1959), Dünya, Yeni İstanbul (1957-1959), Kim (1958-1960), Son Posta (1959-1960), Milliyet (1963-1970), Yeni Ortam (1971), Yeni Yüzyıl (1998-1999), Yeni Binyıl gazetelerinde sekreter yardımcılığı, sekreterlik, röportaj yazarlığı yaptı, sinema eleştirileri, film ve kitap tanıtma yazıları yazdı. 1962’de “Aramıza Kan Girdi” adlı polisiye filmiyle yönetmenliğe başladı; daha sonra “Korkusuz Kabadayı” (1963), “Cehennem Arkadaşları” (1964), “Kelebekler Çift Uçar” (1964) gibi filmleri yönetti. Düşman Yolları Kesti (1959), Ölüm Dönemeci (1959), Aydede’ye Gidiyoruz (1964), Yaralı Kartal (1964), Aşkın Dünü, Bugünü, Yarını (1966), Alçaktan Uçan Güvercin (1966), Devlerin İntikamı (1967), Kızgın Topraklar (1973), Kuma (1974), Kartal Yuvası (1974), Ana Kurban Can Kurban (1975), Aliş ile Zeynep (1984), Kurşun Ata Ata Biter (1984), Yolpalas Cinayeti-I, Yolpalas Cinayeti-II, Ağaçlar Gibi Ayakta, Sümbülteber adlı senaryoları yazdı. 1990’lı yıllarda ise TRT için Kopuk Dünyalar (1992), Yalancı (1994), Tarih Tersine Akar (1996) gibi pek çok sinema ve dizi senaryosu yazdı. Yazarın İnsan Kurdu (1983) ve Kurşun Ata Ata Biter (1983) romanları ile Bağrıyanık Ömer ile Güzel Zeynep (1972) hikâyesi film ve dizi olarak uyarlandı. Cumhuriyet Ansiklopedisi’nde çalıştı. 1969’da Kurul Kitabevi’ni açtı, Milliyet Yayınları’nı ve Milliyet Çocuk dergisini yönetti (1973). Kervan (Ziya Metin, Nedret Gürcan ve Cengiz Tuncer ile; 1952), Uyanış (Ağabeyi Faruk Kakınç ile; 1955-1956, 10 sayı), Şimdilik (1956) ve Günümüzde Kitaplar dergileri çıkardı (10 sayı, 1973-74). Ali Gevgilili ile Yeni Sinema dergisini (1966-1970; 34 sayı) çıkardı. Bu dergiden sonra 1973'te aynı kadroyla Yedinci Sanat adlı dergiyi kurdu. 1973'te Mehmet Harmancı ile Koza Yayınları’nı kurdu, yayınevi 1985'te kapandı. TYS üyesiydi. İzmir’de yaşadı; İki kez evlendi, ilk eşi Neriman Tok'tan bir oğlu oldu. İlk eşi 1998'de öldü. 1999'da ikinci evliliğini yaptı, bu evlliliği kısa sürdü.
Akciğer yetmezliği sebebiyle 11 Ağustos 2015 tarihinde tedavi gördüğü hastanede vefat etti. Cenazesi İzmir Çiğli Mezarlığı’na defnedildi.
Ortaokulda iken yazdığı Kanlı Tehdit (1945) adlı kitabı onun ilk göz ağrısıdır. Kendi imzasıyla yayımladığı bu eser, 1001 Roman adlı derginin açtığı hikâye yarışmasında birincilik kazandı ve para ödülü aldı. İlk şiiri 1949’da Kaynak’ta çıktı. Şiirleri, öyküleri, yazıları ve söyleşileri Adam Öykü, Akis (1959-1960), Anadolu, Ataç, Çağdaş Eleştiri, Çağdaş Türk Dili, Dost, Dünya, Düşün, Edebiyat Dünyası, Gösteri, Günümüzde Kitaplar, Halkın Sesi, Hayâl, Hece, İzmir Life, Kaynak, Kervan, Kim, Küçük Dergi, Mavi, Milliyet Çocuk, Milliyet Sanat, Pazar Postası (1956-1959), Seçilmiş Hikâyeler, Sinema 65, Son Havadis (1957-1958), Şairler Yaprağı, Şimdilik, Türk Dili, Türkiye Yazıları, Ulus (1954-1957), Varlık, Vatan, Yazko Edebiyat, Yedinci Sanat Sine-Film, Yeditepe, Yelken, Yeni Gün (1956-1957), Yeni İstanbul, Yeni Sinema, Yeni Ufuklar, Yeni Yüzyıl, Yenilik, Yirminci Asır gibi dergi ve gazetelerde yayımlandı. Senaryo, kitap tanıtma yazıları, öykü, roman gibi farklı türlerdeki ürünleriyle 1950 kuşağının verimli ve hareketli kalemlerinden biri olarak görüldü.
İlk yapıtlarında sanayileşmenin ivme kazandığı bir dönemde İzmir ve diğer Ege kent ve kasabalarının emekçi mahallelerinde yaşayan insanların gençlik serüvenlerini, cinsel dünyalarını, fabrika, inşaat ve deniz işçilerini, esnaf ve küçük memurların yaşamlarından kesitleri şiirsel bir dille ve yoğun bir duyarlıkla işledi. Hikâyede Panait İstrati, Erich Maria Remarque gibi yabancı yazarların etkisinde kaldı. Sosyal gerçekçilik anlayışıyla, kadınların ezilmesi, işçiler, kaçakçılar, ağalar, töreler, kadın erkek ilişkileri, gecekondu yaşamı vb. konuları hikâye ve romanlarında ele aldı. Hikâye türü olarak M. Şevket Esendal'm, şiirsel dili ve "küçük insan"m iç dünyasını anlatma şekli sebebiyle Sait Faik'in etkisinde kaldı. Sinema tekniğinden yararlanma becerisi ile özgün bir hikâye oluşturdu. Romanlarında ise daha çok sosyal konulara yer verdi. Sinema dilinin özelliklerinden yararlanarak oluşturduğu yalın ve etkili anlatımı, “özellikle çizim ve diyalog ustalığının yanı sıra anlatım-betimleme-ruhsal çözümleme dengesini koruyan öyküleriyle sevildi” (Şükran Kurdakul). Çoğu öykülerinde çocukluk ve gençlik anılarına ve gözlemlerine dayanarak hareketli yaşam kesitleri verdi. Özellikle halk öyküleri, polisiye romanlar ve sinemaya olan ilgisi yazarın sürekli yeni anlatım olanaklarını araştırmasına kaynaklık etti. Örneğin Bağrıyanık Ömer ile Güzel Zeynep adlı öykü kitabında halk öykülerinin dil, yapı ve anlatım özelliklerinden yararlanarak gerçeklerin ve simgelerin uyumlu bir kaynaşmasıyla köy ve kent yaşamını yansıttığı görüldü. Selim İleri’nin değerlendirmesine göre, “gündelik dili başarıyla kullanan bir öykücü olarak (...) birbirinin ‘devamı’ öyküler” yazdı; çoğu romanında daha önce yazdığı öykülerden yola çıktığı görülür. Yapıtlarından “İnsan Kurdu” öyküsü (“Kara Gün” adıyla, yön. Bilge Olgaç, 1971) ve Kurşun Ata Ata Biter romanı (yön. Ümit Elçi, 1985) sinemaya aktarıldı. “Bağrıyanık Ömer ile Güzel Zeynep” öyküsü (yön. Yücel Çakmaklı, 1979), Denizin Kanı (yön. Yücel Çakmaklı, 1980) ve Alçaktan Uçan Güvercin (1998) romanları televizyona uyarlandı ve dizi olarak gösterildi. “Molla Kendini Kolla” adlı oyunu 1969’da Ankara Çuvaldız Kabare Oyuncuları tarafından sahnelendi. Tarık Dursun‟un Gün Döndü (1974) romanı Arvo Yayınları tarafından Son Yol 68‟lerin Gözyaşları (2012) adıyla ve İyi Geceler Dünya (1986) romanı da Sessiz Çığlık (2014) adı ile tekrar basıldı.
Hakkında Hazırlanan Tezler: Doktora Tezi: Özlem Fedai, "Tarık Dursun K(akınç)'nın Hayatı, Hikâye ve Romanları Üzerine Bir İnceleme", Dan.: Prof. Dr. Faruk Huyugüzel, Ege Ü SBE Yeni Türk Edebiyatı ABD, İzmir: 2006,
Yüksek Lisans Tezleri: Ayşe Becel, “Tarık Dursun Kakınç‟ın Hikâyeleri Üzerine Bir Araştırma”, Selçuk Ü, 2004; Ayşegül Balduz, "Tarık Dursun K.'nın Hikâyelerinde Yapı ve Tema", Dan.: Yrd. Doç. Dr. Ahmet Ağır, Gaziantep Ü SBE Türk Dili ve Edebiyatı ABD, Gaziantep: 2013, 373 s.; Harika İlbeyi, "Tarık Dursun K.'nın Hikâyelerinde Toplumsal Cinsiyet Rolleri", Dan.: Dr. Öğr. Üyesi Ali Kurt, Kırklareli Ü SBE Türk Dili ve Edebiyatı ABD, Kırklareli: 2018, 102 s.; Sedef Metin, "Tarık Dursun K.'nın Romanlarında Toplumsal Cinsiyet Rolleri", Dan.: Dr. Öğr. Üyesi Ali Kurt, Kırklareli Ü SBE Türk Dili ve Edebiyatı ABD, Kırklareli: 2018, 86 s.; Mehtap Eroğlu, "Tarık Dursun K.'nın Çocuk Hikâyelerinin Atasözleri ve Deyimler Açısından İncelenmesi", Dan.: Dr. Öğr. Üyesi Hasan Özer, Zonguldak Bülent Ecevit Ü SBE Türk Dili ve Edebiyatı ABD, Zonguldak: 2019, 154 s.
Hakkında Yazılan Kitaplar: Özlem Fedai, Tarık Dursun K., Karşıyaka Belediyesi Kültür, İzmir: 2008.
Ödülleri: “Haritada Beş Nokta” röportajıyla 1960 Gazetecilik Başarı Armağanı'nı; "Güzel Avrat Otu" ile 1961 TDK Hikâye Ödülü'nü; "Yabanın Adamları" ile 1967 Sait Faik Hikâye Armağanı'nı; "Ona Sevdiğimi Söyle" ile 1985 Sait Faik Hikâye Armağanı'nı; "Kurşun Ata Ata Biter" ile 1984 Orhan Kemal Roman Armağanı'nı; "Ömrüm Ömrüm" ile 1987 Türkiye İş Bankası Büyük Edebiyat Ödülü'nü; "Ağaçlar Gibi Ayakta" ile 1991 Yunus Nadi Yayımlanmış Roman Armağanı'nı aldı. 2014'te Altın Portakal Yaşam Boyu Onur Ödülü'ne değer görüldü.
Yapıtları: Öykü: *Hasangiller, Seçilmiş Hikâyeler Dergisi, İst.: 1955 *Vezir Düşü, Yeditepe, İst.: 1957 *Güzel Avrat Otu, Düşün, İst.: 1960 *Sevmek Diye Bir Şey, İst.: Kurul, 1965 *Yabanın Adamları, Kurul, İst.: 1967; *36 Kısım Tekmili Birden, Ok, İst.: 1970 *Bağrıyanık Ömer ile Güzel Zeynep, Sinan, İst.: 1973 *Bahriyeli Çocuk, Koza, İst.: 1976 *İmbatla Dol Kalbim, Adam, İst.: 1982 *Ona Sevdiğimi Söyle, Bilgi, Ank.: 1984 *Ömrüm Ömrüm, Bilgi, Ank.: 1987 *Aşk Allahaısmarladık, Bilgi, Ank.: 1993 *Yaz Öpüşleri, Bilgi, Ank.: 1996 *Dulevi, Bulut, İst.: 2003 *Hepsi Hikâye, Aykırı, İst.: 2006 *Karanfilli Hikâye-Toplu Öyküler I, (Hasangiller, Vezir Düşü, Güzel Avrat Otu, Sevmek Diye Bir Şey, Yabanın Adamları, 36 Kısım Tekmili Birden, Bağrıyanık Ömer ile Güzel Zeynep ve Bahriyeli Çocuk adlı kitaplarının toplu basımı) YKY, İst.: 2009 * Gönlümün Bir Parçası - Toplu Öyküler II, (İmbatla Dol Kalbim, Ona Sevdiğimi Söyle, Ömrüm, Ömrüm…, Aşk, Allahaısmarladık, Yaz Öpüşleri, Dulevi ve Hepsi Hikâye adlı kitaplarının toplu basımı), YKY, İst.: 2009
Seçme Öyküler: *Hikâyeler, Gendaş, İst.: 1992 *Sümbülteber, Dünya, İst.: 2004 *Sevmek Diye Bir Şey, Haz.: Raşit Çavaş, YKY, İst.: 2013 *Elde Var Hikâye, Günışığı Kitaplığı, İst.: 2015.
Roman: *Rıza Bey Aile-Evi, Varlık, İst.: 1957 *İnsan Kurdu, Varlık, İst.: 1959 *Sabah Olmasın, Kurul, İst.: 1967 *Denizin Kanı, İst.: Cem, 1968 *Kopuk Takımı, Cem, İst.: 1969 *Gün Döndü, 1974 *Kayabaşı Uygarlığının Yükselişi ve Birdenbire Çöküşü, 1980 *Alçaktan Uçan Güvercin, E, İst.: 1980 *Kurşun Ata Ata Biter, Bilgi, Ank.: 1983 *İyi Geceler Dünya, Bilgi, Ank.: 1986 *Bağışla Onları, Bilgi, Ank.: 1989 *Ağaçlar Gibi Ayakta, Bilgi, Ank.: 1990 *Bizimkisi Zor Zanaat, Bilgi, Ank.: 1990 *Göl Hafif Çalkantılı Olacak, Bilgi, Ank.: 1997 * Alo, Harika Hanım Nasılsınız?, Bilgi, Ank.: 1999 *Kutup, Bulut, İst.: 2003.
Deneme-İnceleme: *Bir Damla Kan Bir Damla Petrol, Kurul, İst.: 1965 *Edebiyat Üstüne Narin, Bilgi, Ank.: 1993 *Ben Unutmadan, Bilgi, Ank.: 1994 *Şu Acayip Dünya, Altın Kitaplar, İst.: 1995 *Geçti Akşam Suları (Ben Unutmadan-2), Bilgi, Ank.: 1997 *Kokulu Kentler, Literatür, İst.: 2001 *Kitaplara Giden Tren, İnkilap, İst.: 2001 *Dünya Düzdür, Bulut, İst.: 2003 *Atım Kaçtı Ben Vuruldum, Alkım, İst.: 2004 *Gâvur İzmir Güzel İzmir, Dünya, İst.: 2004 *Kaş Kaş Üstüne Taş Taş Üstüne, Cumhuriyet, İst.: 2008 *İzmir, Aah İzmirim!..., Dönence, ?, 2014.
Sinema: *Ünlü Sinema Rejisörleri, (T. Kakınç imzasıyla) Elif Kitabevi, İst.: 1963 *Yüz Filmde Başlangıcından Günümüze Gangster Filmleri, (T. Kakınç imzasıyla) Bilgi, Ank.: 1993 *Yüz Filmde Başlangıcından Günümüze Western Filmleri, (T. Kakınç imzasıyla) Bilgi, Ank.: 1993 *Yüz Filmde Başlangıçtan Günümüze Gerilim/Polisiye Filmleri, (T. Kakınç imzasıyla) Bilgi, Ank.: 1995.
Mektup: Gönderdiğin Mektubu Aldım, Bilgi, Ank.: 1999.
Şiir: *Devriâlem, (Cengiz Tuncer ile) Kaynak, Ank.: 1951.
Senaryo: *Aşkın Dünü Bugünü Yarını, Habora, İst.: 1966
Çocuk Kitabı: *Ezop Masalları, 1966 *Deve Tellal Pire Berber İken, Milliyet, İst.: 1970 *Bir Küçücük Aslancık Varmış, Milliyet, İst.: 1971 *Hoşçakal Küçük, Remzi, İst.: 1979 *Anadolu Masalları: Gel Zaman, Git Zaman, Cem, İst.: 1983 *Otobüsüm Kalkıyor, Bilgi, Ank.: 1990 *İyilikçi Tilki, 2. bas. Bilgi, Ank.: 1991 *Kerem’i Kimse İstemiyor, Bilgi, Ank.: 1991 *Hırsız Karga, 1996 *İki İnatçı Keçi, 1997 *Yaramaz Kuzu, 5. bas. Bilgi, Ank.: 1998 *Benim Dedem Bir Tane, İş Bankası, İst.: 1998 *Aç Kapıyı Bezirgan Başı, 2000 *Aynalar Gerçekçidir, 2000 *Ateşler Sultanı ile Sular Şehzadesi, 2000 *Bilmeceler, 2000 *Çin Çin Çikolata Hani Bana Limonata, 2000 *Denizler Sultanı, 2000 *Gökten Yıldız Düşüren Zürafa, 2000 *Hapşırıklı Minik Cin, 2000 *İyilik Eden İyilik Bulur, 2000 *İyilikçi Şehzade ile İyilikçi Balıkçı, 2000 *Keloğlan, 2000 *Kurnaz Tilki ile Tilkiden Daha Kurnaz Tavşan, 2000 *Küpteki Çil Çil Altınlar, 2000 *Pıtır’ın Masalı, 2000 *Yalancı Tilki ile Doğrucu Nalbant, 2000 *Güzel Uykular Alara, İş Bankası, İst.: 2001 Onlar Ermiş Muradına Biz Çıkalım Kerevetine, 2005 *Memleketin Birinde, Arkadaş, İst.: 2007 *Az Gittik Uz Gittik Dere Tepe Düz Gittik, Arkadaş, İst.: 2007 *Evlere Şenlik, Özyürek, İst.: 2008.
Derleme-Seçki-Antoloji: *Çağdaş Amerikan Şiirleri Antolojisi, Özdemir Nutku ile; 1956 *Şiirimizde Aşk ve Kadın, Ümit Yaşar Oğuzcan ile; 1961 *Şiirimizde İstanbul, Ümit Yaşar Oğuzcan ile; 1961 *Şiirimizde Ölüm, Ümit Yaşar Oğuzcan ile; 1961 *Şiirimizde Ayrılık ve Yalnızlık, Ümit Yaşar Oğuzcan ile; 1961 *Şiirimizde Taşlama, Ümit Yaşar Oğuzcan ile; 1962 *Şiirimizde Tabiat, Ümit Yaşar Oğuzcan ile; 1962 *Anadolu Masalları: Gel Zaman Git Zaman, 1983 *Bir Gün Issız Bir Adaya Düşerseniz, 2 Cilt, Bulut, İst.: 2005 *Bir Gün Bir Issız Adaya Düşerseniz 1. Cilt-Homeros'tan Mevlânâ'ya, İnkılâp Ktb., İst.: 2015 *Bir Gün Bir Issız Adaya Düşerseniz 2. Cilt-Anton Çehov'dan Oscar Wilde'a, İnkılâp Ktb., İst.: 2015
Diğer: *Taşbasması, (halk öyküleri) 1972 *Kırmızı Kedi, (11 dünya yazarından) Bilgi, Ank.: 1998.
Çeviri: *Rabindranath Tagore, Aşka Çağrı, ?, 1952; yb. Say, İst.: 1995 *Ernest Hemingway, Ya Hep Ya Hiç, 1960*Don Livingston, Film ve Rejisörlük, 1961 *Noel Loomis, Aşk ve Kurşun, 1965 *Andre Devigny, Bir İdam Mahkumu Kaçtı, 1966 *Joseph Hayes, Kanun Dışı, 1966 *William Saroyan, Altın Çağ, 1966 *İvan Krilov, Horoz ile İnci Tanesi, 1966 *Ryunosuke Akutagava, Raşamon, 1966 *William Saroyan, Ben Annemi Seviyorum, 1972 *La Fontaine’den Masallar, 1973*A. Sergeyeviç Puşkin, Altın Balık, 1977 *William Saroyan, Dünyanın Bir Öğle Sonrasında, 1983 *Carlos Blosan, Şu Babamın İşleri, 1991.
Kaynaklar: TBEA, c. II, 2001, 449-450/2010, 561-563; Nebioğlu, 368-369; Necatigil, İsimler, 203; Necatigil, Eserler, 118, 176-177, 199, 240, 309, 311, 335-336, 389-390; Kurdakul, Sözlük, 342-343; Özkırımlı, TEA, III, 699-700; Mustafa Kutlu, “Kakınç, Tarık Dursun”, TDEA, V, 108-109; Karaalioğlu, 292-293; Muazzez Menemencioğlu, “Tarık Dursun K. ile Söyleşi”, Varlık, 15 Ekim 1962; Asım Bezirci, “Tarık Dursun K. ile”, Varlık, 1 Mart 1973; Selim İleri, “Türk Öykücülüğünün Genel Çizgileri”, Türk Dili Türk Öykücülüğü Özel Sayısı, S. 286, Temmuz 1975; F. Zaim, “Tarık Dursun K.’nın Anlatım Özellikleri”, Çağdaş Eleştiri, S. 7, Eylül 1982; Önertoy, 274-276; Özgüç I, 188-189, 217, 229, 240, 436; II, 237; Atilla Özkırımlı, O Güzel İnsanlar, 152-155; Kim Kimdir, 410, Arş. Gör. Dr. Oğuz Öcal, "Yaratıcı İnsan-Sıradan İnsan ve 'Bağışal Onları' Romanı", Türklük Bilimi Araştırmaları, S. 29, 2011, 259-274; Filiz Furtana, "Yapısalcılık Kuramı Bağlamında Kiraz Adlı Hikâye Üzerine Bir Değerlendirme", Mavi Atlas, S. 3, 2014, 39-52; Ebru Özgün, "Tarık Dursun K.’nın Öykülerinde İkinci Kişili Anlatıcının Görünümü: “Sen / Siz” Dili", Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S. 64, 2019, 181- 98; Özlem Fedai, "Tarık Dursun K(akınç)'nın Hayatı, Hikâye ve Romanları Üzerine Bir İnceleme", Doktora Tezi, Ege Üni., İzmir: 2006; YKY web sitesi, erişim tarihi: 4 Kasım 2021.
11 Mart 2022 Cuma
HİLMİ YÜCEBAŞ
NEŞE TALUY YÜCE
DİLMAN MURADOĞLU
OGÜN DUMAN
(1971, Mannheim, Almanya - )