(18 Şubat 1934, İstanbul -)
Öykücü. A. Ç., Adnan Çelik, İbrahim
Seferzadeler ve James Sullivan imzalarını da kullandı. Asıl soyadı Çelik. Ayşe
Hanım ile dokuma işçisi Ahmet Nuri Özyalçıner’in oğludur. Evrensel Basım Yayın
tarafından yayımlanan toplu öykülerinin üçüncü kitabı olan “Cambazlar Savaşı
Yitirdi – Sağanak”ın girişinde yer alan “Gizli Yaşam Öykümden” başlıklı yazıda
yazar doğum tarihi ve soyadı konusunu şu şekilde açıklıyor: “Geçenlerde bir
ansiklopediden telefon ettiler. “Yalnızca doğum yılınızı yazmışsınız bize” dediler.
“Doğum tarihinizin gününü, ayını da söyler misiniz?” söyledim./…/ Ansiklopedicilere
doğum tarihini şıp diye söyleyemedim. Çünkü ben de net olarak bilmiyordum.Nüfus
cüzdanımı çıkarıp baktım. 18.2.1934 yazıyor. Ama doğrusu bu da değildi.
Annnemle babamın bana söylediklerine, 80 yaşın üstündeki halamın da tanıklığına
göre, karlı bir yılbaşı gecesi saat 12’de doğmuşum ben. Annemle babam doğum
saatimi elifi elifine saptayamayacaklarına göre 12’ye bir kala ya da 12’yi bir
geçe doğmuşumdur. 12’ye bir kala doğmuşsam doğum tarihim 31 Aralık 1933, 12’yi
bir geçe doğmuşsam 1 Ocak 1934 olması gerekiyor./…/Çelik soyadımı 1953 yılında
mahkeme kararı ile verdiler. Halam Samiye Çelik’le eniştem Nuri Çelik’in manevi
evlatları olarak onların nüfusuna kaydedildiğim için bu değişiklik yapıldı. Doğma büyüme İstanbullu olmakla birlikte Boşnak
kökenli bir aileden gelmektedir. İlkokulu bitirmeden bir yıl önce babasını
kaybetti, savaş yıllarına denk gelen çocukluk ve ilk gençlik yılları maddi
sıkıntılar içinde geçti. 1947’de Kâğıthane 3. Pansiyonlu İlkokulu’nu, 1950’de
Eyüp Ortaokulu’nu ve 1955’te İstanbul Erkek Lisesi’ni bitirdi. 1960’ta İÜ Edebiyat
Fak. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’ndeki öğrenimini yarım bıraktı. İstanbul’un
çeşitli semtlerinde eczacı çıraklığı (1948), manavlık (1951-54), dokuma
atölyesinde kâtiplik (1955), dergi ve kitap dağıtıcılığı gibi işlerde çalıştı. 1964’te
Sivas ve Bitlis’te yedek subay öğretmen olarak askerlik görevini yaptı. Kim
dergisi ve Varlık Yayınları’nda başladığı düzeltmenlik işini Cumhuriyet
gazetesinde sürdürdü (1959-81). “Sabah Ajansı” başlıklı yazısının yayımlandığı
Yeni a dergisi toplatıldı (27. sayı, Haziran 1974), kendisi de komünizm
propagandası yaptığı iddiasıyla ağır ceza mahkemesinde yargılandı ve aklandı.
Türkiye Yazarlar Sendikası’nın kuruluşuna katıldı (1974); 15 yıl sendikanın
genel sekreterliğinde bulundu. 1980’deki askeri darbeden sonra TYS sorumlusu
olarak sendikayı illegal örgüte dönüştürmek suçlamasıyla yargılandı ve aklandı
(1983). Kemal Özer ve Edip Özyörük’le birlikte aylık edebiyat dergisi a’yı (29
sayı, 15 Ocak 1956-Haziran 1960) çıkardı, bu dergide Onat Kutlar, Erdal Öz,
Kemal Özer, Demir Özlü gibi isimlerle birlikte yazılarını yayımladı. Askerlik
dönüşü Mehmet Seyda’yla birlikte James Sullivan imzasıyla bir polis romanı
yazdı ve yayımladı. 1970'li yıllarda kaleme aldığı Buruk Acı ve Buğulu Gözler
adlı romanları ile Dönüş adlı öyküsü Türkân Şoray imzasıyla yayımlandı, daha
sonra sinemaya uyarlandı. Daha sonra Ferit Öngören ve Refik Durbaş’ın çıkardığı
ve a dergisinin devamı niteliğindeki Yeni a (27 sayı, Nisan 1972-Haziran 1974)
dergisinin son beş sayısını yönetti. Yazarlar ve Çevirmenler Yayın ve Üretim
Kooperatifi’nin (YAZKO) yöneticiliğini ve ikinci başkanlığını yaptı. Yazko Edebiyat (1980-84) ve Yazko Çeviri (1981-83) ve Gösteri (1984-86) dergilerinin yazı
işleri sorumluluğunu üstlendi. Daha sonra Hürriyet Vakfı Yayınları basın
sorumlusu oldu (1986-88), Simavi Yayınları’nda çalıştı. Radyo ve televizyon
programları da hazırladı; 1995’te Radyo Umut’ta “Öykü Defteri” adlı programı hazırlayıp sundu; 1998’de TRT-2’deki “Ateşi Çalmak” programının “Emeğin Haritası” bölümünü hazırladı.
Sennur Sezer ile birlikte “Kızlar Sınıfı”
ve “Seyyar Kâmil” adlı televizyon
yapımlarının senaryolarını yazdı. Öyküleri Almanca, Fransızca ve Bulgarca yayımlanan
antolojilerde yer aldı. TYS, PEN Yazarlar Derneği, Edebiyatçılar Derneği, Dil
Derneği, Nâzım Hikmet Vakfı Danışma Kurulu ve Türkiye Gazeteciler Cemiyeti
üyesi. İstanbul’da yaşıyor; şair Sennur Sezer’le 3 Ağustos 1967’de evlendi; 18
Ekim 1969’da kızları Ayşe Bengi ve 23 Nisan 1972’de oğulları Ahmet Emre dünyaya
geldi. Eşi Sennur Sezer’i 7 Ekim 2015’de yitirdi.
İlk öyküsü “Bir Yılbaşı Gecesi” 1953’te, lisedeyken Ahmet Tirali ile
birlikte tek sayı çıkardıkları Demet
dergisinde yayımlandı. Özyalçner’in belirttiğine göre ilk öyküsü ilkokul
sınıf dergilerinden birinde daha önce yayımlanan “Fedakar Arkadaş” adlı öyküsüdür. A. Ç. rumuzu ya da imzasız
olarak Yeni a dergisinde;
İbrahim Seferzadeler imzalı Tanju Cılızoğlu’nun çıkardığı 13 dergisinde “Kenar Mahalleden Notlar” başlığıyla
öyküler yayımladı. İlk öykülerinde İstanbul’un kenar mahallelerinde
yaşayan yoksul insanların günlük yaşamlarını ayrıntılarına inerek ve ruhsal
çözümlemelere ağırlık vererek anlattı. 1950 kuşağı öykücüleri arasında, bireyin
çevresiyle ve eşyayla olan ilişkilerindeki çelişkileri varoluşçu ve
gerçeküstücü bir yöntemle dile getirdi. Kent insanının yalnızlık, bunaltı ve
yabancılaşma gibi sorunlarını, daha çok “durum”ları öne çıkararak, uzun cümlelerle
ele aldı; soyutlama ve betimlemede gösterdiği ustalıkla dikkati çekti. İlk iki
kitabı Panayır ve Sur, Sennur Sezer’e göre, “insan-eşya,
yöneten-yönetilen, düzen-özgürlük çelişkilerinin genel ve özel anlatımları”
niteliğindedir. Düş, simge ve alegori bu dönem öykülerinin başlıca öğeleri
oldu; yer yer gerçeküstücü ve fantastik anlatımdan da yararlandı. Geleneksel
öykü tekniğinin dışında, kendine özgü bir anlatı evreni kurdu. A. Özyalçıner bu
iki kitabının birlikte yeni basımına yazdığı önsözde “Tükenmeyen Panayır” şöyle dedi: “Öykülerimdeki uzun cümleleri,
çağrışımlarla geçmiş, şimdiki ve gelecek zamanı iç içe anlatmaya çalışmamı,
kişilerimi derinlemesine ve düşünsel bir planda ortaya koymak isteyişimi o
zamanların moda akımı İkinci Yeni’nin öyküdeki uzantısı sayanlar oldu. Bu
yanlıştı. Çünkü İkinci Yeni daha çok, cümle ve kelime deformasyonlarına
dayanıyordu. Rastlantısallığa bağlı bir tür anlamsızlığı savunuyordu. Öyküde
bunların hiçbiri geçerli olamazdı.” Yağma
adlı kitabıyla birlikte, bireyselden toplumsala yöneldi. 1970’li yılların
ürünlerinde orta ve alt sınıftan insanları en belirgin nitelikleriyle
kişileştirdiği görüldü. Çeşitli toplumsal sorunları ele alan bu dönem
öykülerinde, toplumsal yaşamdaki eşitsizlikleri, sınıfsal çelişkileri eleştirel
bir dille işledi. Atilla Özkırımlı’nın değerlendirmesiyle, “Genellikle bireyin
başkaldırısından, bunalımından, uyumsuzluğundan yola çıktığı öykülerini
toplumcu görüşün egemen olduğu ve toplumsal çelişkileri işlediği, öz ve biçim
uyumunu sağlamaya çalıştığı yapıtları izledi.”
Öykü, yazı ve söyleşileri a, Adam Öykü, Cumhuriyet Kitap, Değişim, Dünyanın Öyküsü, Evrensel
Kültür, Gösteri, Halkın
Dostları, Hayâl, Hece, Hece Öykü, İnsancıl, Kitap-lık, Mavi, Onüç, Papirüs, Seçilmiş
Hikâyeler, Sosyal Adalet, Türk Dili, Varlık, Yazko Edebiyat, Yankı, Yeditepe,
Yelken, Yeni a, Yeni Dergi, Yeni Şafak Kitap, Yeni Ufuklar gibi dergi,
gazete ve eklerinde yayımlandı. Öyküleri toplu olarak Can Yayınları, Evrensel
ve Manos Kitap tarafından yayımlandı. Öyküleri Almanca, Fransızca ve Bulgarca
yayımlanan antolojilerde yer aldı.
Öykücü kimliği ile ön plana çıkan yazar
edebiyatın hemen bütün türlerinde eserler verdi. Rüknettin Resuloğlu’nun
yönettiği Yelken dergisinde bir şiiri
yayımlanan Özyalçıner, Akşam gazetesinin sanat sayfasında Adnan Çelik imzasıyla
da bir şiir yayımladı. 26.11.1966 ile 31.8.1969 tarihleri arasında “Sennur’a Dizeler” adlı yirmi şiirlik
bir kitapçık oluşturarak Sennur Sezer’e armağan etti. Ayrıca Sennur Sezer’le
birlikte fotoroman senaryoları, film öyküleri ve radyo piyesleri yazdı. Yazar,
1997’de IV. Murat ve Mirgün Bahçeleri
adlı tek romanını yayımladı. Tarihî bir roman olan bu kitabın adı daha sonraki
baskılarında Güç ve Güzellik, IV.
Murat'ın Olağandışı Yaşamı olarak değiştirildi.
Eşi, Sennur Sezer'le birlikte araştırma,
inceleme, derleme ve antoloji türlerinde de kitaplar yayımladı.
Ödül: Sur adlı kitabıyla 1964 Sait Faik Hikâye Armağanı’nı;
Yağma adlı kitabıyla 1972 TDK Hikâye
Ödülü’nü; Gözleri Bağlı Adam adlı
kitabıyla 1978 Sait Faik Hikâye Armağanı’nı (ödülü Selçuk Baran ile paylaştı); “Çamlıca” röportaj-öyküsüyle 1980 Çağdaş
Gazeteciler Derneği Yılın Başarılı Gazetecisi Ödülü’nü; Keloğlan ile Köse ile
1990 Sıtkı Dost Çocuk Edebiyatı Ödülü’nü (birincilik); Cambazlar Savaşı Yitirdi adlı kitabıyla 1991 Haldun Taner Öykü
Ödülü’nü (ödülü Nurten Ay ile paylaştı); “Babıâli
Ölüyor mu?” ile 1993 Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Türkiye Gazetecilik
Başarı Ödülü’nü aldı. 2018’de Muratpaşa Belediyesi tarafından düzenlenen 3.
Antalya Edebiyat Günleri çerçevesinde Onur Ödülü aldı. 2-10 Kasım 2019
tarihleri arasında düzenlenen TÜYAP 38. Uluslararası İstanbul Kitap Fuarının
Onur Yazarı seçildi.
Hakkında Hazırlanan Tezler: Melih Erzen, “Sur Kapılarında-Adnan
Özyalçıner’in Öyküleri”; Mehmet Ali Arıcı, “Adnan Özyalçıner’in Öykücülüğü”,
yüksek lisans tezi, 2014, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep; Ahmet Reha Kantar,
“Bir Çocuk Edebiyatçısı Olarak Adnan Özyalçıner”, yüksek lisans tezi, 2015, Erzincan
Üniversitesi, Erzincan.
Hakkında Hazırlanan Özel Sayı ve Dosyalar:
Edebiyatın Emeği-İstanbul Kitap Fuarı zyalçıner, Yeni E, S. 37, Kasım 2019.
Yapıtları: Öykü: Panayır, 1960, a Dergisi, İst.; Sur, 1963, Sürek, İst.; Yağma,
1971, Yücel, İst.; Yıkım Günleri,
1972, Bilgi, Ank.; Gözleri Bağlı Adam,
1977, Milliyet, İst.; Cambazlar Savaşı
Yitirdi, 1991, Can, İst.; Alaycı
Öyküler, 1991, Can, İst.; Taş, seçme
öyküler, 1992, Gendaş, İst.; Sağanak,
1993, Can, İst.; Panayır/Sur, 1996, YKY,
İst.; Ayak İzleri, 2000, Evrensel,
İst.; Yazdan Kalma Bir Gün: İstanbul
Öyküleri, 1999, Doğan Kitap, İst.; Toplu
Öyküler 1: Panayır-Sur, 2001, Evrensel, İst.; Toplu Öyküler 2: Gözleri Bağlı Adam-Yağma, 2001, Evrensel, İst.; Toplu Öyküler 3: Cambazlar Savaşı
Yitirdi-Sağanak, 2001, Evrensel, İst.; Toplu
Öyküler 4: Alaycı Öyküler-Aradakiler, 2001, Evrensel, İst.; Gökyüzünde Ayaklanma, Seçmeler, 2003, Dünya,
İst.; İç, A. Solakoğlu’yla, 2008,
Daktylos, İst.; Ayak İzleri, 2008,
Evrensel, İst.; Alandaki Park, 2014,
Evrensel, İst.; Torik Akını, 2017,
Manos, İst.
Roman: IV.
Murat ve Mirgün Bahçeleri, 1997, Milliyet, İst. (sonraki baskıları Güç ve Güzellik IV. Murat'ın Olağandışı
Yaşamı adıyla yayımlandı)
Çocuk Kitabı: Kırmızı Çini Kâse, 1976, Cem, İst.; Garip Nasıl Okuyacak, 1977, Köyün Çocuğu, İst.: Ölümsüzleşen Bahçe, 1980, Cem, İst.; Sabır Taşı Çatladı, 1980, Cem, İst.; Kırmızı Çini Kâse, 1981, Cem, İst.; Anıtların Öyküleri, 1981, ABeCe, İst.; Devlet Kuşu, 1988, Bilgi Başarı, İst.;
Keloğlan ile Köse, Sennur Sezer’le,
1989, Özer, İst.; Anadolu’dan Öyküler,
Sennur Sezer’le; 1989, Ümit, Ank.; Tarihten
Öyküler, 1995, Ümit, Ank.; Keloğlandan
Masallar, 5 kitap, 1994, Özer, İst.; Gökkuşağı
Masalları, 10 kitap, 1999, ATP, İst.; Masal
Evi /7 Masalcı 365 Masal, 2004, Büyülü Fener, İst.; Seçme Türk Masalları, 2008, Büyülü Fener, İst.; Keloğlan Bir Gün, 2008, Büyülü Fener,
İst.; Toparlak, 2012, Evrensel, İst.;
Ninemle Masal Okuyorum-Masal Evinden En
Güzel Masallar, Sennur Sezer'le, 2012, Alfa, İst.; Annemle Masal-Okuyorum Masal Evinden En Güzel Masallar, Sennur Sezer'le,
2012, Alfa, İst.; Masal Okuyorum-Masal
Evinden En Güzel Masallar, Sennur Sezer'le, 2012, Alfa, İst.; Uzayda Yaz Tatili, 2014, Evrensel, İst.;
Çürük Ceviz ve Küçük Karınca, 2015,
Evrensel, İst.; Hükümdarların Kılıcı
Seyfimülük, 2015, Doğan Egmont, İst.; Topal
Karıncayla Çürük Ceviz - The Crippled Ant and The Rotten Walnut,
Türkçe/İngilizce, ?, Heyamola, İst.; Büyük
Önder Atatürk’ten Çocuklara Öyküler, 2018, Büyülü Fener, İst.
Deneme: Tarihin
Işıldağı, 1998, İnsancıl, İst.; Kalabalıktan
Birileri, 2017, Manos, İst.
İnceleme-Araştırma: İstanbul’un Taşı Toprağı Altın (Eski İstanbul Yaşayışı ve Folkloru), Sennur Sezer’le, 1995, Altın Kitaplar, İst.; Üç Dinin Buluştuğu Kent: İstanbul, Sennur Sezer’le, 1998, İnkılâp
Kitabevi, İst.; Edebiyatın Kırk Ayaklı
Karıncası: Asım Bezirci Kitabı, 2009, Evrensel, İst.; Gidelim Kâğıthane’ye, Sennur Sezer’le, 2011, Evrensel, İst.; Öyküleriyle İstanbul Anıtları- 1,
Sennur Sezer’le, 2011, Evrensel, İst.; Öyküleriyle
İstanbul Anıtları- 2, Sennur Sezer’le, 2011, Evrensel, İst.; Yok Olan İstanbul, 2016, Evrensel, İst.;
Bir Zamanların İstanbul’u, Sennur
Sezer’le, Kor, İst.; Sabahattin Ali Nasıl
Yazar Oldu?, 2019, Vapur, İst.
Anı: Karagümrüklü
Yıllar, 2009, Heyamola, İst.; Hep
Seninle-Sennur’la Konuşmalar, 2019.
Mektup: Erdal Öz-Kemal Özer Arkadaş Mektupları, 2019, Can, İst.
Derleme: Ekmek Kavgası: Emek Öyküleri 1, Sennur Sezer’le, 1998, Evrensel, İst.; Grev Bildirisi: Emek Öyküleri 2, Sennur Sezer’le,
1998, Evrensel, İst.; Emek Öyküleri 3-Motorize
Köleler, Sennur Sezer’le, 1999, Evrensel, İst.; Emek Öyküleri 4-Dokumacının Ölümü, 1999, Evrensel, İst.; Kapitalin Aydınlığında Alaattin Bilgi, 2002,
Evrensel, İst.; Seyahatnameden Seçmeler, 2006,
Serhat, İst.; Edebiyatın Ağır İşçisi
Cevdet Kudret, 2007, Evrensel,İst.; Aşık
Garip ve Şahsenem, 2007, Merkez, İst.; Benim
İstanbul'um 15 Yazar 1 Çizer, 2010, Evrensel, İst.;
Çeviri: İvo Andriç, Irgat Siman, İlhami Emin ile, 1976, Cem, İst.
Katkıda Bulunduğu Kitaplar: İsyankâr Neşe-Sevgi Soysal Kitabı, Yay. Haz.
İpek Şahbenderoğlu, Seval Şahin, 2015, İletişim, İst. (“Yaşama Tutunmak” adlı yazısıyla).
Hakkında Hazırlanan Kitaplar: Öykücülüğümüzün 45 Yıllık Çınarı, ortak kitap,
1999, Evrensel, İst.; Melih Erzen, Sur Kapılarında-Adnan
Özyalçıner’in Öyküleri, 2016, Çizgi Kitabeci, Konya; Adnan Özyalçıner Mahallem İstanbul, Haz. Faruk Şüyun, 2019, TÜYAP,
İst.
Kaynaklar: Necatigil, İsimler, 305; Özkırımlı, TEA, IV,
970; “Özyalçıner, Adnan”, TDEA, VII, 225; Kurdakul, Sözlük, 501-502;
Karaalioğlu, 448; Önertoy, 300-301; Sennur Sezer, “‘Panayır’ ile ‘Sur’un
Kuşattığı Yazar”, Cumhuriyet Kitap, S. 323, 25 Nisan 1996; Erdal Doğan, “İki
Kitap, İki Farklı Tema”, Cumhuriyet Kitap, S. 323, 25 Nisan 1996; Murat Yalçın,
“Panayır/Sur”, Varlık, Nisan 1996; Öykücülüğümüzün 45 Yıllık Çınarı: Adnan
Özyalçıner, İst., 1999; Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi, VIII, 4372; Kim
Kimdir, 577; Necip Tosun, Öykümüzün Kırk Kapısı, “Adnan Özyalçıner-Emek Öyküleri”,
2018, Dedalus, İst., 273-281; Gamze Akdemir, “1950 Kuşağı, Bir Başkaldırı
Kuşağıdır”, söyleşi, Cumhuriyet Kitap, 31 Ekim 2019, 48, 50; C. Hakkı Zariç,
“Kenar Mahalle’nin Onur Yazarı”, söyleşi, Yeni e, S. 37, Kasım 2019.
*12 Kasım 2019 tarihinde güncellendi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder