20 Şubat 2013 Çarşamba

EMEL KAYA




(3 Ağustos 1978, Lefkoşa - )

       İlk, orta ve lise öğrenimini Kıbrıs’ta tamamladı. 1998 yılında Selçuk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’nden mezun oldu. Aynı yıl bu bölümde Yeni Türk Dili Bilim Dalında ‘Araştırma Görevlisi’ olarak çalışmaya başladı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde “Hekim Hayrettin’in Hulasatu’t-Tıbb Adlı Eseri (İnceleme- Metin Dizin)” adlı teziyle 2002 yılında yüksek lisansını; “Muhyiddin Mehi’nin Müfid (Nazmü’t-Teshil) Adlı Eseri (İnceleme-Metin Dizin) ve Bu Eserin XV. Yüzyıl Türk Tıp Dilinin Oluşmasındaki Yeri” başlıklı çalışmasıyla 2008 yılında doktorasını tamamladı. 2003-2007 yılları arasında yabancı uyruklu öğrencilere (Güney Kore, Hindistan, Yeni Zelanda, Ukrayna) Türkçe dersleri verdi. 1996 yılında Konya Genç FM radyosunda bir süre “Tavanarası” adlı şiir programını hazırlayıp sundu. 1999-2007 yılları arasında Selçuk Üniversitesi Karakalem Tiyatro Topluluğu’nda öğrencilere drama ve diksiyon eğitimi verdi; çeşitli tiyatro oyunlarını [Patronumu Seviyorum/ Sezer Sezgin Sarıcaoğlu (1997), Bir Başkası/ Ergun Sav (1998), İçerdekiler /Melih Cevdet Anday (2004), Hamlet Efendi/ Müjdat Gezen (2006), Ne Yaştadır Ne Başta Akıl Yoktur/ Şule Gürbüz (2006)] sahneye koydu. 2008 yılından bu yana Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü’nde öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Sözcük Bilgisi, Şekil Bilgisi, Cümle Bilgisi, Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım, Okuma Eğitimi, Dinleme Eğitimi, Yazma Eğitimi, Tiyatro ve Drama Uygulamaları, Osmanlı Türkçesi, Yabancılara Türkçe Öğretimi, Türk Dili Eğitimde Araştırma Projesi, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretim Yöntemleri, Özel Öğretim Yüntemleri, Türkçenin Tarihsel Dilbilgisi, Eski Türkçe, Orta Türkçe, Eski Anadolu Türkçesi gibi dersleri yürütmüştür. Birçok ulusal ve uluslararası sempozyumda bildiriler sundu, çeşitli türkoloji dergilerinde makaleleri yayımlandı. KKTC’yi temsilen çeşitli uluslararası şiir festivallerine katıldı. Yayımlanmış öykü ve denemeleri de bulunmaktadır. Halen Kıbrıs Balkanlar Avrasya Türk Edebiyatları (KIBATEK) Vakfı’nın Koordinatörü ve Yürütme Kurulu başkan yardımcısıdır.
       Şiirleri, öyküleri ve yazıları Bay (Kosova), Düşün, Güncel Sanat, Hisler Bulvarı, Patika, Sincan İstasyonu, Sözcükler, Turnalar, Varlık vb. gibi dergilerde yayımlandı.
Ödülleri: 1995 yılında Kıbrıs Sanat Derneği tarafından düzenlenen şiir yarışmasında “birincilik” ödülü aldı.
Yapıtları:
Şiir Kitapları:
& “Hepsi Bu Kadar”dık (2000, Patika Yayınları)
& Ten Tarihi (2012, Yazılı Kâğıt Yayınları, Ank., 80 s.)
& Yan Etkiler (2015, Komşu Yayınları, Yasakmeyve Şiir Dizisi, İst., 64 s.)

Şiirlerinden Seçmeler:

DOĞUM TARİHİ

dilindeki eğime kaydet beni, leoparın sesiyle çağır
asmalı verandalar, saksıda menekşeler, kayısı bahçeleriyle

bazen böyle olur
beni sabahın ilk ışıkları bulmaz
güney - güneybatı yönünde bir gökgürültüsü
durgun suda inleyen göl timsahları bulur
"dehşet onların önünde oynamaktadır"

beni leoparın sesiyle çağır
biyometrik fotoğraf ve soğuk mühürle
suyumu genişlet kemiklerime dokun iliklerimi sev

bak, benim ineceğim yer sağdan üçüncü dehşet

“Yan Etkiler” adlı kitabından

GÜZELLEME

Bunu bilerek yaşamalıydın çocuk
dilin fırtına sonrası sessizliğini
"sen"leri artık "sen" olmayanları
toplaya toplaya böyle bir bir
nasıl ulaşılır sana,
nasıl geçilir suratlarının sırat köprüsünden
nasıl tutunulur gözlerinin altındaki çukura
karanlık ve artık içi boş hüzün
nasıl sindirilir duvar diplerine
çökmüş avurtlarına

Gülüşünü aynada görmeliydin çocuk
güldükçe düşüşünü,
paramparça oluşunu yüzünün
yüzünün avuçlarımdan akışını
akışın seni sana kattığını
ne kadar yalnızlığını

Seni sevmeliydim, çocuk
ama sancılıydım
ama başlayıp bittiydim yollarda
iki kıta arası
ama ruh artık durgun suların ırmağı

ah çocuk
olmadı.


“Hepsi Bu Kadar'dık”  adlı kitabından




Hiç yorum yok: