8 Haziran 2018 Cuma

İŞXALBİRLİ YANARİ



(1910, İşxalbir (şimdiki adı Kalburlu) köyü, Artvin - 1995)


       Asıl adı Mahmut Acar’dır. Köylerine gidip gelen aşıklardan etkilenerek küçük yaşlardan itibaren şiirle ve aşıklık geleneğiyle ilgilenmeye başladı. Bağlama çalmayı kendi kendine öğrendi. Mahlasını da kendi koyan Aşık Yanari, köyünde aşık olduğu kızla evlendi. 1953 yılında eşinin ölmesiyle yeniden evlendi.
       Yörenin bilinen en önemli aşıklarıyla karşılaşıp deyişmelerde bulunan Yanari, Huzuri (1886-1951)  gibi aşıkları kendisine usta kabul edip onlarla atışmadı.
       Yazmadığı için günümüze sınırlı sayıda şiiri kalan Aşık Yanari, ağırlıkla din olmak üzere çeşitli konuları işledi. Özellikle divanlarından birkaç örnek yazılı olarak kalmıştır.
Kaynaklar:
Şiirlerinden Seçmeler:

BUL BENİ

Dinleyin ehl-i kamiller gel arifte bul beni
Edep erkan ehl-i İslam doğru rahta bul beni
Ta ezelden ikrarımı ervahımda vermişim
Hem hakikat hem tarikat marifette bul beni

Cümle mahluku var eden yerin göğün sahibi
Hem ahir zaman nebisi cümle alem habibi
Dört yolu doğru gösterdi emreyledi mezhebi
İmam’ Azam Ebu Hanefi mezhepte bul beni

Der Yanari zikrediyor her gün için pirini
Esirgemez kurban eder daim ona serini
Kimdir bu sözlerin sahibi sorarsanız yerini
Kaza değil ismi Artvin vilayette bul beni



Hiç yorum yok: