19 Eylül 2017 Salı

HALUK AKER


(13 Haziran 1940, İstanbul - )


       Tam adı Raşit Halûk Aker. Sivasti Hanım ile nakliyeci Mehmet Hadi Aker’in oğlu. Mersin Cumhuriyet İlkokulu (1952), Mersin (Tevfik Sırrı Gür) Lisesi’ni (1960). Ve Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Bölümü’nü bitirdi. Öğrenim gördüğü sırada bir yandan da Türk Dil Kurumu Yayın ve Tanıtma Kolu’nda düzeltmen ve redaktör olarak  çalıştı (1965-71). Üniversiteyi bitirdikten sonra Hacettepe Üniversitesi Temel Bilimler Yüksek Okulu’nda Türkçe dalında öğretim üyeliği yaptı (1971-72). Adıyaman’ın Terman köyünde yedek subay öğretmen, Türk Dil Kurumu Terim Kolu’nda ve Başbakanlık Özel Kalem Bürosu’nda müdür yardımcısı olarak çalıştı. 1975 yılından itibaren Fransız Başkonsolosluğu’nda mahalli kâtiplik yaptı. Almanya’da yaşıyor. Evli ve iki çocuk babası.
       İlk şiirini 1959 yılında Elek dergisinde, arkadaşlarıyla ortak yayınladığı  bir kitapta, sonra da İzmir’de Evrim dergisinde (1962-64) yayınladı. Mersin’de “Düşünde-Dörtüde Elek”, Ankara’da 1965-1966 yılları arasında “Devinim 60”, 1969 yılında daha önce Hüseyin Cöntürk’ün 1966 yılından itibaren 20 sayı çıkardığı “Yordam” dergisini 6 sayı çıkardı. Şiirleri, öyküleri ve yazıları Devinim 60, Dönem, Elek, Evrim (İzmir, 1962-64), Soyut, Türk Dili, Yelken, Yordam dergileriyle Ulus gazetesinde yayımlandı.
       1960 kuşağı içinde İkinci Yeni şiirinin ve halk şiirinin olanaklarından yararlanarak biçimsel deneylere girişen, yalın ve yer yer mistik bir anlatımla kendine özgü bir şiir dünyası kurdu.
Yapıtları:
Şiir Kitapları:
& Tanrı Katı (Z.Balım- G.Oğuzbaş’la, 1959, Kendi Yayınları, Adana)
& Sürgün Hızı (1975, Şiir-Tiyatro Yayınları, Şiir Dizisi: 2, Ank.)
       Mektuplar:
& Bilge Karasu, Halûk 'a Mektuplar (Yayına Hazırlayan: Halûk Aker; 2013, Metis Yayınları, İst., 280 s.)
& Hüseyin Cöntürk, Eleştirmenin Arzusu - Hüseyin Contürk’ten Halûk Aker’e Mektuplar (1968-2003) (Hazırlayan: Eren Barış; 2015, YKY, İs., 424 s.; toplam 253 mektup)
Kaynaklar:
A   Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi Cilt I, YKY, İst., 2001, 1. Baskı, s: 49-50
A  Dünden Bugüne Türk Şiiri Cilt V, Yeni Şiir 1960-2000, Hazırlayanlar: Asım Bezirci- Kemal Özer, Evrensel Basım Yayın, İst., Genişletilmiş 2. Basım, s: 21-23

Şiirlerinden Seçmeler:

BAKIP GÖRDÜĞÜM DÜNYA

herkes gibi ben de
bakıyor muyum görüyor muyum
bordasına tutunmaya çalışıp geminin
biliyorum aşkları var ama nasıl
tarabya’da aşk ya da terman’da
kuşkusuz bir sözcük bağlar bizi
tarabya’da da terman’da da

kendi gerçeğini bulan ermiş
kuşkusuz doğruyu söylüyordu
bulaştırmıyor hiç değilse gökyüzünü
baktığı topraktan kurmuş evini

ben nice günler düşündüm
babam  yalan söyleme derdi
anam doğrusunu arardı her işin
doğrusu ama kimin
gerçek ama kimin

gerçeğin de yalanın da
nice değişken olduğunu anladım
kimin devşirilmiş düşüncesi dedim sonra
gülmeyi elimle kıyıya bıraktım

anladım yalan da olsa kendi yalanın
sahih olsun dedim içimden
durdum düşündüm gerçeği
erdem bağına oturdum

zaten hep törecisin derdi bana
sahi uslanır durulurken gördüm
gerçek bir yorumumdu dünyada
evi ev, kutuyu kibrit yapan sözden

böylece bütün ahlâkları eskittim
bakılıp görülen şeyleri eskittim
kendini aç bana, kendin ol
nasıl olursan ol da kendin
eskimemiş güzelliğin tadında
mezarcılar işlerinin başında

zor ama ne iyi
her yeni söz yeni bir insan yaratır


“Sürgün Hızı” adlı kitabından

Hiç yorum yok: