18 Ekim 2018 Perşembe

RIZA İKRARİ



(1967, Karacaören köyü, İmranlı / Sivas  - )


       Asıl adı Rıza Küçükdoğan'dır. İlk ve ortaokulu köyünde, liseyi Merzifon’da, yükseköğrenimini Eskişehir’de tamamladı.
       Küçük yaşlarda, dayısı Mahmut Gülçiçek’in plaklarını dinleyerek şiirle ilgilenmeye başladı. Geleneklere bağlı olarak Alevi deyiş ve türkülerini ezberleyip öğrendi. Aynı dönemlerde bağlama çalmayı öğrendi.
       Rıza İkrari’nin geleneksel anlamda bir ustası olmamasına karşın Alevi-Bektaşi ozanlarını okuyup inceleyerek şiirine ilişkin ayrıntıları öğrendi. Özellikle akrabası Ali Duran Gülçiçek’in notları ve araştırmalarıyla başlayıp Yunus Emre’den (1238-1320) Mahzuni’ye (1938-2002) birçok şairi okuyarak kendini geliştirdi ve bilgisini pekiştirdi.
       Bir süre vekil öğretmenlik ve uzun zaman bankacılık sektöründe çalışan Rıza İkrari aynı dönemde Erdal Erzincan Müzik Okulu’nda bağlama eğitimi aldı. Ayrıca keman, kemençe ve kemane çalmayı öğrendi.
       Ayrıca 1800’lü yıllarda yaşayan Bektaşi bir İkrari, ikisi de Ermeni kökenli olan Bayburtlu İkrari, Erzurumlu İkrari, asıl adı Mehmet olan Yusufelili İkrari (1844-1904) ve asıl adı Muharrem Naci Orhan olan Mınayıklı İkrari (1927-2010) mahlaslı aşıklar bulunmaktadır.
Yapıtları:
Şiir Kitapları:
& Ozanca 1 (2013)
Şiirlerinden Seçmeler:

BİZ

İnsan isek adı sanı
Hak katında uluyuz biz
Kurban verdik onca canı
Ehlibeytin dalıyız biz

Bizim ise başla beden
Biziz bizi inşa eden
Enelhakka doğru giden
Hallac’ın hak yoluyuz biz

Alın açık yüzümüz ak
Kelamımız sözümüz pak
Haksızlığa gözümüz tok
Sevgilerin seliyiz biz

İnsan sevmek en büyük din
Ehil insan taşımaz kin
Al kanımız aksa lakin
Muhabbetle doluyuz biz

İkrari’yim yazar söyler
İnsanlıktan medet eyler
Özü çürük yolu neyler
Hem Ali hem Veli’yiz biz

MURADIM

Elli yıldır yaşadığım bu handan
Gerekli ilhamı almak muradım
Benlikten yalandan küfürden kinden
Yeterince uzak kalmak muradım

Türküyle deyişle açtım gözümü
İnsan-ı kamile döndüm yüzümü
Ağzımdan dökülen her bir sözümü
Özüme paralel kılmak muradım

Dergah-ı Ali’ye girdim gireli
Pir aşkına ikrar verdim vereli
Gerçeğin hasını gördüm göreli
Kendimi kendimde bulmak muradım

Rıza İkrari’yim aşık olarak
Dünya kazan ben de kaşık olarak
Karanlığa dirhem ışık olarak
İnsanlığa mesaj salmak muradım

Hiç yorum yok: