29 Ocak 2017 Pazar

AŞIK BULALİ


(1919, Aşağı Xod (şimdiki adı Aşağı Maden) Köyü, Artvin - 1985)


       Asıl adı Mevlüt Yazıcı’dır. Küçük yaşlarda bağlama çalmayı ve aşıklık geleneğini öğrendi.
      Kendine özgü bağlama çalmasıyla bilinen Aşık Bulali hem kendi şiirlerini hem de yörenin ünlü aşıkları Şamili (1810-1865), Sümmani (1860-1915), Şenlik'in (1850-1913) şiirleri gibi usta malı eserler söyledi.
       Yörede tanışıp dostluk kurduğu birçok aşıkla zaman zaman deyişmelerde bulunan Aşık Bulali’nin kaynaklara aktarılabilen az sayıda şiiri kalmıştır.
       Aşıklığı genellikle kendi köyü ve yakın çevresinde bilinen Aşık Bulali, yaşamının büyük bir bölümünü gurbette geçirdi.
       Aşık Bulali köyünde öldü ve orada toprağa verildi.
Kaynaklar:

Şiirlerinden Seçmeler:

BENİM

Bir güzele nazar ettim ezelden
Aklımı başımdan yitirdi benim
Bütün bu cesedim sana kurbandır
Külli servetimi götürdü benim

Olur olmaz haller gelmez işime
Bu aşkın şerbeti değdi dişime
Nefs-i envareyi düşmüş peşime
Gençlik hayatımı bitirdi benim

Bulali der gitti civan çağlarım
Mahzun kaldı bahçelerim bağlarım
Bülbülüm yuvadan uçtu ağlarım
Bu tatlı canıma yetirdi benim

VAR

Kars’ın Aynalı Köyünde
Gördüm bir ağa kızı var
Arzum var orta boyunda
Çok da cilvesi nazı var

Bakışları dağ maralı
Dudakları oğul balı
Koynunda çift portakalı
Gerdanında beyazı var

Bulali düşmüştür aha
Arzuhal gönderem şaha
Yemin ederim vallaha

Bu kızın bende gözü var

1 yorum:

Unknown dedi ki...

Ben Hayrettin yazıcı Aşik bulalinin oğluyum Rahmetli babamın okuma yazma su olmadığı için eserleri çok fazla bilinmiyor.Ben on yaşında idim saz çalmayı bıraktı.Allah gani gani rahmet eylesin mekanı cennet olsun nur içinde yatsın.