22 Ocak 2017 Pazar

MAKSUT FERYADİ KOCA


(1961, Sosgert (şimdiki adı Taşdere) köyü, Arpaçay / Kars - )


      Asıl adı Maksut Koca’dır. İlköğrenimi köyünde tamamladı. Olanaksızlıklar nedeniyle öğrenimini sürdüremedi.
       Küçük yaşlarda müziğe ve halk şiirine ilgi duymaya başladı. İlk bağlama derslerini babasından aldı. Sonrasında ise kendini geliştirdi. Önce yöresindeki, daha sonra ise başka bölgelerdeki birçok aşıkla tanıştı ve bilgisini pekiştirdi. Ancak asıl ustası ve mahlasını veren kişi ise Sosgertli Hicrani (1899-1978) oldu. Önceleri usta malı türküler de dile getiren Feryadi, zamanla kendi türküleriyle duyulmaya başladı.
       Çeşitli etkinlik ve yarışmalarda birçok ödül aldı. Ayrıca aşıklık geleneğe ve halk şiirine ilişkin söyleşi ve konferanslar vermesi için Harward Üniversitesi tarafından ABD’ye davet edildi.
       1996 yılında kurduğu Halk Ozanları Kültür Evi bünyesinde çalışmalarını sürdüren Feryadi, bugüne dek 15 albüm hazırladı. Bazı şiirleri ders kitaplarına aktarıldı.
       Şiirlerinin bir bölümü “Sular Yandı” (2007) adıyla yayınlandı. Ayrıca Birsen Gicili tarafından “Maksut Feryadi’nin Hayatı ve Çalışmaları” (1993) adlı bir lisans tezi hazırlandı.
       Ayrıca asıl adı Ferhat olan Posoflu Feryadi (1795-1885), asıl adı Mehmet olan ve daha çok Deli Derviş olarak bilinen Zaralı Feryadi (1824-1904), asıl adı Mustafa Çağıran olan Şarkışlalı Feryadi (1914-2000), asıl adı Fuat Gündüz olan Ardanuçlu Feryadi, ve asıl adı Osman Erten olan Pasinlerli Feryadi bulunmaktadır.
Kaynaklar:

Şiirlerinden Seçmeler:

ADAM

Noksan doğar doğuştan
Kuş beyinli kuş adam
Eğri görür doğruyu
Gönül gözü şaş adam

Ulu sanır kendini
Ali sanır kendini
Veli sanır kendini
Kara cahil boş adam

Oturur bir masaya
Secde eder kasaya
Hasım olur Musa’ya
Firavuna eş adam

Maksut’umu güldürmez
Düşkünleri kaldırmaz
Dünya yansa aldırmaz
Kalbi demir taş adam

İNSAN OL İNSAN

Ey insan yaranıp insan adlanan
Gel girme vebale insan ol insan
Kibiri kendine marifet sanan
Gel beri gel hele insan ol insan

Kaldır da başını çevrene bir bak
Örnek ol enginleş yüzün olsun ak
Serveti şöhreti bir yana bırak
Herşeyden evvela insan ol insan

Maksut’um insanlık incedir ince
Her kişi ermeli engin bilince
İnsan bir hoş olur kendin bilince
Sultan olsan bile insan ol insan

YILLARCA

Akılsız baş yordu ayaklarımı,
Ben kendime zulüm ettim yıllarca.
Dost gönlü hoş olsun diye düşündüm,
Hatır için hasta yattım yıllarca.

Saygı duydum dışı parlak olana,
Kucağımı açtım kapım çalana,
Dostum dedim her yüzüme gülene,
Bataktan batağa battım yıllarca.

Yemekte soframa kurulanlara,
Dostluktan dem vurup gerilenlere,
İnsanlık kürküne bürünenlere,
Kapı açıp, palto tuttum yıllarca.

Seçmişim dikenin en berbatını,
Maksut’um der gül koymuşum adını,
İnan önce fark etmedim tadını,

Bal sanarak zehir yuttum yıllarca.

Hiç yorum yok: