19 Ocak 2017 Perşembe

DEVRAN BABA




(1942, Adana – 9 Temmuz 2012, Adana)


      Asıl adı Mustafa Şahin Yılmaztürk’tür. Yaklaşık 4 yaşında bağlama çalmaya başladı. Aşıklık geleneğini ve şiiri çevresindeki büyüklerinden öğrendi. 9 telli bir bağlamadan çöğüre dek tüm bağlama ailesi çalgılarını çalmaktadır. “Tokaç” adını verdiği ilk bağlamasını kendi yapıp at kuyruğundan tel taktı.
       1964 yılından sonra Çukurova Radyosu’nda uzun süre program yaptı. Evli, dört çocuk babasıydı.
       Sevgiden politik sorunlara dek hemen her konuda yazmıştır. Devran Baba şiir biçiminde bugüne dek alışılmadık yöntemler kullanıp, alışılagelmiş uyak sistemine başka uyaklar ekleyerek, birden çok uyağı aynı anda kullanan sayılı aşıklardan biri olma özelliğini taşımaktadır.
       Devran Baba'nın türküleri birçok sanatçı tarafından okunmaktadır.
       Adana'da öldü ve orada toprağa verildi.
Yapıtları:
Şiir Kitapları:
& Tarif Etme (2001, Kum Yayınları, 160 s.)
Kaynaklar:

Şiirlerinden Seçmeler:

AĞLAMA GÖZÜM

Bedenim ruhuma gurbet el olmuş
Olsun sabret sus be ağlama gözüm
Ömrümün baharı sararıp solmuş
Solsun sabret sus be ağlama gözüm

Neleri sızlaşır ortada kalmış
Kimi yanık yanık ağlar bunalmış
Senin şansın yanağını sel almış
Alsın sabret sus be ağlama gözüm

Gönül derdin yüz bir yapmış abartmış
Hergün ağıt yakıp yürek kabartmış
Saçlarını pança pança kopartmış
Yolsun sabret sus be ağlama gözüm

Devran Baba o yar demiş oh olsun
Zindanlara Yusuf gibi sokulsun
Gözlerine Yakup gibi kan dolsun
Dolsun sabret sus be ağlama gözüm

AĞLARIM

Yirmi sene gurbet kahrı az mıdır
Bilmem ki ne için gezer ağlarım
Mevsimi şaşırdım bahar yaz mıdır
Ayları yıllara dizer ağlarım

Derdimi diyemem yürekten doldum
Yitirdim aklımı gayrı del'oldum
Hasret gözyaşına düştüm boğuldum
Azraile mektup yazar ağlarım

Devran Baba ayrı kalmış yurdundan
Hasta yatağına düşmüş derdinden
Ölse ağlayanı yoktur ardından
Vefasız dostlara kızar ağlarım

GÜZEL DOSTUM

İki dostun arasında
Para neymiş güzel dostum
Gönülün zaman asrında
Ara neymiş güzel dostum

Herşey güzel çirkin nerde
Gönül yolu perde perde
Dost ilaç olunca derde
Yara neymiş güzel dostum

Herşey açık delillerde
Gerçek dost gezer dillerde
Sevgi varken gönüllerde
Kara neymiş güzel dostum

Ayak akıla direne
Gelir imiş has erene
Görene bak sen görene
Köre neymiş güzel dostum

Kış ayı baharı üze
Yazın aklı yetmez güze
Devran Baba derim yüze

Dara neymiş güzel dostum

Hiç yorum yok: