20 Ocak 2017 Cuma

SEYFETTİN KAYA (XODLU KAYO)



(1951, Yukarı Xod (şimdiki adı Yukarı Maden) Köyü, Artvin - )


      İlk ve ortaokulu Ardanuç’ta, öğretmen okulunu Trabzon’da, yüksek öğrenimini Ankara’da tamamladı.
       Şiir ve müzikle iç içe büyüdü, eğitimini tamamladıktan sonra Türkiye’nin çeşitli yerlerinde müzik öğretmeni olarak çalıştı. Öğrenimi sırasında viyolonsel eğitimi alan Kaya, sonraki dönemde ayrıca kemane çalmada daha da uzmanlaştı. Birçok çalgıyı çalmakta ve resimle ilgilenmektedir.
       1998 yılında emekli olduktan sonra özel kolejlerde ve Aydın Güzel Sanatlar Lisesi bünyesinde viyolonsel öğretmenliği yaptı. Ayrıca 1978 yılından beri yoğun olarak içinde bulunduğu halk oyunları dalında birçok ekip yetiştirdi. Bu ekiplerle Türkiye ve Türkiye dışında çeşitli yarışma ve etkinliğe katıldı.
       Yaşamı süresince bulunduğu bölgelerde ve köyünün halk ezgilerini araştırıp notalayarak arşivlere ve değişik araştırmalara aktarılmasına katkıda bulundu.
       Emekliliğinden sonra müzik çalışmaları yanında halk şiirine daha da yoğunlaşan Kaya’nın yüzlerce şiiri bulunmaktadır.
Yapıtları:
Şiir Kitapları:
& Dostlar Sofrası - Bizim Şairler (Şemsettin Kaya, Seyfettin Kaya, Dursun Kurt, Şaban Özbek ve İskender Yücel ile birlikte; 2012)
      Araştırma Kitapları:
& Xod Türküleri (Bekir Karadeniz'le birlikte; 2011, KaraMavi Yayınları, 352 s.)
Kaynaklar:
A   
Şiirlerinden Seçmeler:

EFKAR BASTI

Efkar bastı saza vurdum inceden
Kabirnazda yatan Sonam ağladı
Bir incecik duman tüttü bacadan
Servi boylum allı yazma bağladı

Bam teline dokununca tezene
Sürgün yedim indim Yemen Fizana
Sitem ettim böyle yazı yazana
Gözlerimin pınarları çağladı

Mihriban'ın saçlarına takıldım
Elvan çiçekliye yandım yakıldım
Yörük kızın çadırına sokuldum
Sarı gelin benle gönül eğledi

Kayo selam olsun bizim ellere
Bülbülü kondurdum gonca güllere
Yeşil ördek gibi daldım göllere
Allı durnam yüreğimi dağladı

XOD DEĞİL MİDİR

Nedir bu sitemler bu şikayetler
İçinde sızlayan Xod değil midir
Gurbet ellerinde çoğu geceler
Rüyanı süsleyen Xod değil midir

Tıfıl çağda otu horom ederken
Üzümü kirazı yüke tutarken
Lorun çorbasına kondar katarken
Büyütüp besleyen Xod değil midir

Şenliktir köyümün yaz baharları
Tütiyalar süsler bizim dağları
Nice sevdaları nice sırları
Bağrında gizleyen Xod değil midir

Kayo der ki fazla söze ne gerek
Çaşurundan peynirinden yiyerek
Köknarlarım çiçiplendi diyerek
Yolunu gözleyen Xod değil midir


Hiç yorum yok: