1 Şubat 2017 Çarşamba

AŞIK VELİ YAYCI (KÖR VELİ)


(1928, Dereköy, Damal / Ardahan – 2000, İstanbul)


      Asıl adı Veli Yaycı’dır. İlkokulu köyünde okudu.
       Aşıklık geleneği ve şiirle küçük yaşlardan itibaren katıldığı cem ve meclislerden dolayı ilgilenmeye başladı. Köylerine gelip giden aşık, dede ve zakirler aracılığıyla bilgisini pekiştirdi ve bağlama çalmayı da öğrendi. İlk dönemlerde usta malı deyişler söyleyen Aşık Veli, zamanla kendi şiirlerini seslendirmeye yöneldi.
       Hacı Bektaş Dergahını ziyaret etti. Buradan aldığı icazetle uzun yıllar bölgesindeki Alevi köylerinde dedelik yaptı.
       1950’li yılların sonundan itibaren TRT arşivine birçok deyişin, türkünün aktarılmasına aracılık etti. Bu eserler değişik gazete, dergi ve araştırmalarda yayınlandı.
       Özellikle, 1977-1980 tarihleri arasında TRT radyosunda Ümit Kaftancıoğlu ile programlar yapmıştır.
       İstanbul’da geçirdiği bir trafik kazasında öldü ve orada toprağa verildi.

Şiirlerinden Seçmeler:

BEN ZENGİN OLDUM
  
Bu yıl mahsulümü aldım içeri
Gelin dostlar gelin ben zengin oldum
Buğday ektim yulaf çıktı neyleyim
Gelin dostlar gelin ben zengin oldum

İki inek vardı birisi öldü
Bir sürü tavuktan bir tane kaldı
Onu da kargalar elimden aldı
Gelin dostlar gelin ben zengin oldum

Yedi liram vardı üç de bulurum
Yakın zamanlarda zengin olurum
Büyük bir şehirde bir kat alırım
Gelin dostlar gelin ben zengin oldum

Aşık Veli evim yok ki oturam
Halkın dertlerini dile getirem
Toprağım yok ekin ekip bitirem
Gelin dostlar gelin ben zengin oldum

NİYE GELMEDİN

Sen beni düşürdün aşkın narına
Söz verdin de zalim niye gelmedin
Bugün de aldattın kaldım yarına
Söz verdin de zalim niye gelmedin

Nasıl yar diyeyim sen gibi yara
Sen beni düşürdün bin türlü tora
Dağın eteğinde akan pınara
Söz verdin de zalim niye gelmedin

Derdimi dökeyim yanık sazıma
Kurban olam yarin ela gözüne
Geleceektin yaylaların düzüne
Söz verdin de zalim niye gelmedin

Aşık Veli bakma böyle modaya
Gahi atlı gezdim gahi de yaya
Gelecektin emmimgilin odaya

Söz verdin de zalim niye gelmedin

Hiç yorum yok: