27 Haziran 2017 Salı

İSMAİL AZERİ


(1928, Tebriz / İran - )


     Asıl adı İsmail Cengiz’dir. 13 yaşındayken ailesiyle birlikte Türkiye’ye göçtü. Dedesi Aşık Aziz ve babası Aşık Sefer aracılığıyla küçük yaşlardan beri aşıklık geleneğiyle büyüdü. Ancak bu konudaki temel eğitimini Aşık İslam Erdener’den (1919-1992) aldı. Yaklaşık 15 yaşında bağlama çalmaya ve şiir yazmaya başladı. Ayrıca Sosgertli Hicrani’den (1899-1978) aşık makamları ve hikayeleri konusunda yardım gördü.
       1969 yılından sonra düzenli olarak Konya Aşıkları Bayramına katıldı. Birçok dalda değişik ödüller aldı. Özellikle güzelleme dalının bu şenlikte yer almasının nedeni de İsmail Azeri’dir.
       Çeşitli radyo, televizyon programına ve şenliklere katılan İsmail Azeri, birçok plak ve kaset hazırladı, şiirleri değişik gazete, dergi ve araştırmalarda yayınlandı.
       İsmail Azeri'ye ilişkin Ekrem Ayyıldız tarafından hazırlanan “Zeytinburnu'da Bir Aşık İsmail Azeri” (2014) adlı bir kitap yayımlandı.
Kaynaklar:
Şiirlerinden Seçmeler:

CANIM ANAM

Her zaman başımın tacı
Anam anam canım anam
Benim gönlümün ilacı
Anam anam canım anam

Gelin anamın sesidir
Yavrumun altın tasıdır
Ana cennet hırkasıdır
Anam anam canım anam

Sazımdasın telimdesin
Gece gündüz dilimdesin
Her an her gün yanımdasın
Anam anam canım anam

İsmail’im şanım senim sensin
Damarımda kanım sensin
Anam anam canım sensin
Anam anam canım anam

EFENDİM

Oğlanı gönderdim kursa
Yandım efendim efendim
Değişmedi bizim tasa
Yandım efendim efendim

Hayalde yok düşte yoktur
Ayakta yok başta yoktur
Arıyorum işte yoktur
Yandım efendim efendim

N’oldu beyim bize n’oldu
Yavrular sarardı boldu
Hep mallılar kıymet oldu

Yandım efendim efendim

Hiç yorum yok: