(1
Mart 1962 , Araklı / Trabzon - )
Ayşe Hanım ile film yapımcısı Mehmet Alemdar’ın oğlu. Şair Serap Aslı Araklı'nın babası. İlk
ve ortaöğrenimini Araklı’da (Araklı Lisesi) tamamladı (1980). Mimar Sinan
Üniversitesi Fotoğraf Bölümü’ndeki öğrenimini yarıda bıraktı. Babasıyla
birlikte sinema sektöründe senaryo yazarı, yönetmen yardımcısı, kast sorumlusu
ve yapım koordinatörü olarak çalıştı (1983-1992). Aralıklarla ofis yönetiminden
editörlüğe, yayıncılıktan reklamcılığa, hayvancılıktan seracılığa çeşitli
işlerde çalıştı. Varlık ve Tasarım dergilerinde düzeltmenlik
yaptı. 2004 yılından bu yana, bir reklam ajansında düzeltmen olarak çalışıyor. İstanbul ve Gebze’de yaşıyor,
evli, en büyük kızı şair Serap Aslı Araklı olmak üzere üç kız babası.
Şair ve
sinemacı Orhon Murat Arıburnu anısına
1990 yılından bu yana şiir, sinema ve fotoğraf
dallarında 15 yıl düzenlenen Arıburnu Ödülleri’nin kuruculuğunu ve
yöneticiliğini üstlendi. 1995 yılında Hera
Şiir Kitaplığı’nı kurdu ve editörlüğünü yürüttü. Ellinin üzerinde kitap
yayımladı. TYS, Edebiyatçılar Derneği ve Sinema Eserleri Sahipleri Meslek
Birliği (SESAM) üyesi.
Cemal Süreya Kültür Derneği’nde kuruculuk,
Cemal Süreya Şiir Ödülü’nde ödül sekreterliği yaptı.
Araklı Lisesi’nde okurken “Esmerim” adıyla iki defter dolusu
ölçülü-uyaklı şiir yazdı. Daha sonra Murat Tuncel’in yönettiği “Gebze Uyanış” gazetesinde
şiirleri yayınlanmaya başladı. İlk şiiri ‘Rıhtım’ 1982 yılında Kasımpaşa
Subay Orduevi’nde askerlik görevini sürdürürken Oluşum dergisinde
çıktı. İlk dönem şiirleri Hürriyet Gösteri, Yaba ve Kemal Özer’in yönettiği
dönemde Varlık dergisinde “Her Sayı Bir Ozan” başlığı altında yayınlandı. İlk
senaryosu ise başrolünü Müslüm Gürses’in oynadığı “Yıkıla Yıkıla” adlı bir
Yeşilçam filmidir (1986). Şiirleri, yazıları ve söyleşileri 1982 yılından bu yana Absent, Ada, Adam Sanat,
Akatalpa, Amanos Edebiyat, Aydınlık, Aydınlık Kitap, Bahçivan, Bireylikler,
Birgün, Broy, Caz Kedisi, Cumhuriyet Kitap, Çağdaş Türk Dili, Çıkın, Deliler
Teknesi, Deve, Dize, Dönemeç, Edebiyat Ortamı, Esmer, Fora, Göçebe, Hayâl, Hayvan,
Hece, Hürriyet Gösteri, Kasaba Sanat, Keşke, Kuşak Edebiyat, Mavi Yeşil,
Mesken, Milliyet Sanat, Mor Taka, Mühür,
Oluşum, Öküz, Öteki-siz, Parantez, Poetik’us, Poyraz, Radikal Kitap, Sincan
İstasyonu, Şairin Atölyesi, Şehir, Şiir Odası, Şiir Ülkesi, Şiir-lik, Şiiri
Özlüyorum, Uç, Ünlem, Varlık, Yaba, Yasakmeyve, Yaşasın Edebiyat, Yazko
Edebiyat, Yedi İklim, Yeni Biçem, Yeni Düşün, Zarf vb. gibi dergi, fanzin,
gazete ve eklerinde yayımlandı. Uç, Öküz
ve Hayvan gibi dergilerde yayımlanan
sinema ve vefa şiirleriyle dikkat çekti. 2005-2007 yılları arasında ise Esmer dergisinde düzenli olarak doğu,
vakit ve ölüm üzerine şiirler yazdı.
Şiirlerinde
aşk, ayrılık, hüzün, ölüm ve yalnızlık gibi temaları coşkulu bir dille işledi.
Son şiirlerinde Yeşilçam filmlerinin ve hayatında önemli bir yer tutan artistlerin
dünyasını hüzünlü ve incelikli bir
anlatımla yazmaya çalıştı.
Ödülleri: “Toplanmış Sevgi Ölüleri” adlı
şiir kitabıyla 1985 Akademi Kitabevi Şiir Başarı Ödülü’nü, “Cemal Süreya İçin On Beş Prelüd” adlı dosyasıyla 1990 Yunus Nadi Ödülleri kapsamında bir
kez verilen Cemal Süreya Jüri Özel Ödülü’nü,
"Vakitler
İncelikler" adlı
dosyasıyla 2007 Attila İlhan Şiir Ödülü'nü
kazandı.
Yapıtları:
Şiir
kitapları:
&
Toplanmış Sevgi Ölüleri
(1986, Broy Yayınları, İst., 62 s.)
&
Gecede Gülümseme (1987, Cem Yayınevi, İst.)
&
Aşk ve Prelüdler (1993, Broy Yayınları, İst., 80 s.)
&
Ten Kitabı (1998, Hera Şiir Kitaplığı, İst., 88
s.)
&
Hüzün Kitabı (1999, Hera Şiir Kitaplığı, İst., 80
s.)
&
Sinema Kitabı (1999, Hera Şiir Kitaplığı, İst.,
80 s.)
&
Vakitler İncelikler (2007, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İst., 96 s.)
Monografi Kitapları:
&
Kalpzaman Yeşilçam (2010, Heyamola Yayınları, İst.,
150 s.)
Katkıda Bulunduğu Kitaplar:
&
Biyografya 8: Türkan Şoray (“Türkan Şoray İçin Yedi Güzelleme”
adlı şiiriyle; 2009, Bağlam Yayıncılık, İst., 200 s.)
&
Karadeniz Kitabı - Yağmur Ülkesinde
Çocuk Olmak (Yayına
Hazırlayan: Şeref Bilsel; 2015, Yitik Ülke Yayınları, İst.)
Kaynaklar:
A Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar
Ansiklopedisi , 2. Cilt, 2001, YKY, İst., Cilt I, s. 70
A Mehmet H. Doğan, Yüzyılın Türk Şiiri
( 1900- 2000 ) 3. Cilt, 2001, YKY, İst., III. Cilt, s. 341-345
A Şükran Kurdakul, Şairler ve Yazarlar
Sözlüğü, 6.Baskı, 1999, İnkılap Kitabevi, İst., s. 57
A Behçet Necatigil, Edebiyatımızda
İsimler Sözlüğü, 19. Baskı, 2000, Varlık Yayınları, İst.,s. 36
A Yılmaz Odabaşı, 1975- 2000 Son
Çeyrek Yüzyıl Şiir Antolojisi, 2000, Scala Yayıncılık, İst. ,s. 515-517
A Metin Celal, Türk Edebiyatından Aşk
Şiirleri Antolojisi, 2001, Alfa Yayınları, İst.,s. 190-191, s. 401
A Abdullah Özkan- Refik Durbaş,
Cumhuriyetten Günümüze Türk Şiiri Antolojisi, 5 Cilt, Boyut Dosya Yayınları,
İst., 5. Cilt, s: 1200-1201
A Mehmet Çetin, Tanzimattan Günümüze Türk Şiiri Antolojisi, Cilt 4, Gözden geçirilmiş ve genişletilmiş 3.
baskı: 2002, Akçağ Yayınları, Ank., s. 211-214
TEN
SUİTİ
Gecenin şehlâ sessizliğinde
göğsünün masum taçyapraklarını
öpüyorum
ağzımın kâğıt diliyle
kâğıt dudağıyla ağzımın-
sahi, bir sözün kızteni duruluğunda
uyuyorsun saf kelebeksi kollarınla
etinin serin tülden uykusunu
sen, âh, ömrümün tenhâ ankâsı
Göğsümü uyuyan hercai erguvanım
ağzının üşümüş denizlerini öpüyorum
ağzımın beyaz diliyle
beyaz dudağıyla ağzımın-
sahi, bir imgenin kızkuşu akşamında
uyuyorsun saf ipeksi kollarınla
etimin suskun tülden uykusunu
sen, âh, ömrümün tenhâ ankâsı
Tenhâ şair tenimde
göğsüme damlamış
ılık tenini uyuyorum hâlâ
"Ten
Kitabı" adlı
kitabından
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder