(12 Temmuz 1940,
Urfa – 6 Ocak 2000, Yenişehir / Urfa)
Eğitimci, yazar, şair, sendikacı. Akif Reha, Mehmet Reha, Müslimoğlu ve
Mithat Mirzali imzalarını da kullandı. Gümrük memuru Hacı Müslim İnan’ın oğlu.
İlk ve orta okulu Urfa’da okudu. 1958 yılında Urfa Lisesi'nden Maraş Lisesi'ne
sürgün gönderildi; bir yıl sonra Maraş Lisesi'nden mezun oldu ve ilk konferansını
Urfalı Şairler üzerine verdi. Aynı yıl içinde Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı bölümüne kaydoldu. İki yıl sonra bıraktı. 1960 yılında
Kahramanmaraş'ta Necip Fazıl Kısakürek ile tanıştı. 1962 yılında tekrar
üniversiteye döndü ve 1972 yılında mezun oldu. 1958 yılında Maraş Lisesi’nde bir
grup arkadaşıyla “Derya” adlı bir gazete çıkardı. Hilal dergisi ve Hilal Yayınları’nın
yöneticiliğini yaptı (1960-64). 1969 yılında Nuri Pakdil, Rasim Özdenören ve
Erdem Bayazıt’la birlikte Edebiyat dergisinin, 1976 yılında Cahit Zarifoğlu,
Rasim Özdenören, Erdem Bayazıt, Alaeddin Özdenören ve Ersin Gürdoğan grubu ile
Mavera dergisinin kurucuları arasında yer aldı. Türk Ocakları’nda önce müze ve
kütüphane, daha sonra genel merkez müdürlüğü yaptı (1969-72); bu sırada pek çok
konferans verdi. 1972 yılından sonra Uşak İmam-Hatip Okulu, Gazi Eğitim Enstitü
ve Ankara Fen Lisesi’nde edebiyat öğretmenliği yaptı. 1992 yılında kurulan
Eğitim-Bir Sendikası’nın ve 1995 yılında kurulan Memur-Sen’in genel başkanlığı görevini
yürüttü. 1998 yılında Kanal 7'de kültür ve sanat programı hazırlayıp sundu. 1999
yılındaki rahatsızlığına kadar durmaksızın çalıştı, pek çok edebiyat ortamında
öncü isimler arasında yer aldı. Cahit Zarifoğlu’nun “Yedi Güzel Adam” adlı şiirinde
bahsedilen 7 kişiden biri olarak kabul edilir. Kansere yakalanarak yaşamını
yitirdi; Harran’da Kapı Mezarlığı’nda gömülüdür. Ölümünden sonra Urfa Belediyesi
tarafından aynı yıl adına şiir yarışması düzenlendi.
İlk yazı ve şiirleri 1957 yılından sonra yerel gazetelerde çıktı. Daha
çok Edebiyat dergisinde çıkan yazıları ile tanındı. 1977 yılından itibaren Yeni Devir ve Milli Gazete’de
Akif Reha, Mehmet Reha imzasıyla günlük fikir ve sanat yazıları yazdı. Şiirleri
ve yazıları Defne, Filiz, Hilal, Mavera,
Milli Gazete, Orkun, Toprak, Türk Ruhu, Türk Yurdu, Yaprak, Yeni İstikbal, Yedi
İklim vb. gibi dergilerde yayımlandı. Divan ve halk şiiri geleneğinden yararlanarak
kaleme aldığı şiirleriyle 1960 yılından sonra gelişen “Yeni İslami Akım”ın önde
gelen şairleri arasında yer aldı. Yedi şiiri T. Yüncüoğlu tarafıntdan bestendi.
Hakkında Trakya ve Ondokuz Mayıs üniversitelerinde yapılmış bitirme tezleri vardır.
Ödülleri: 1982 yılında Kayseri
Sanatçılar Derneği tarafından verilen Kasd Deneme Ödülü’nü aldı. 1995 yılında
Türkmenistan’ın başkenti Aşkabat’ta yapılan Türkçe’nin Üçüncü Uluslarası Şiir
Şöleni’nde kendisine Türkmenistan’ın ünlü şairi Mahdum Kulu Şiir Ödülü verildi.
Yapıtları:
Şiir
Kitapları:
& Hicret (1974, Edebiyat Dergisi Yayınları, Ank.)
& Tenha Sözler (1991, Yedi İklim Yayınları, İst.)
& Şiirler - Hicret & Tenha Sözler (İz Yayıncılık,
İst.)
Deneme, İnceleme Kitapları:
& Edebiyat ve Medeniyet Üzerine (1972, Edebiyat
Dergisi Yayınları, Ank.)
& Yeni Türk Edebiyatı (Oktay Çağlar ile; 1977, Yaygın
Eğitim Kurumu, Ank.)
& Din ve Uygarlık (1985, Akabe Yayınları, İst.)
& Cumhuriyet’ten Sonra Türk Şiiri (2009, Eğitim-Bir-Sen
Yayınları, Ank.)
& Edebiyat, Kültür ve Sanata Dair (2009, Eğitim-Bir-Sen
Yayınları, Ank.)
& Siyaset Kokan Yazılar (2009, Eğitim-Bir-Sen
Yayınları, Ank.)
& İslam Dünyası ve Ortadoğu (2009, Eğitim-Bir-Sen
Yayınları, Ank.)
& Söyleşiler (2009, Eğitim-Bir-Sen Yayınları, Ank.)
& Aydınlar, Batı ve Biz (2009, Eğitim-Bir-Sen
Yayınları, Ank.)
Hakkında Yazılan Kitaplar:
& Mehmet Akif İnan Kitabı (Yayına
Hazırlayanlar: Dr. Nazif Öztürk, M. Çetin Baydar, Muhsin Mete, İsmail Hacı
Fettahoğlu, M.Atilla Maraş; 2000, Türkiye Yazarlar Birliği, İst., 208 s.)
Kaynaklar:
A Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar
Ansiklopedisi Cilt: I / 2001, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İst./ s: 440
Hakkında
Yazılan Yazılar:
1 “Âkif İnan’ın
şiirinin en belirgin bir özelliği de, duygu ve düşünce tasarrufudur. Kelimeleri öylesine seçer ki, dil, anlam ve duygu seçilen kelimelerin
oluşturduğu ilişki içinde tam bir bütünlük
teşkil eder. Çok az sözle kişiyi büyük bir duygu ve düşünce çağrışımı ve akıntısı içine bırakır. Bu özellik çağdaş şairler içinde en çok İnan’a özgü bir
özelliktir.
Hemen belirtelim ki, toplumsal yanı ağır
basan şiirler değildir İnan’ın şiirleri. Tam tersine, bireyseldir. korkusu, umudu,
yalnızlığı, hüznü ile şiirinin hareket noktası bizzat kendisidir.
Âkif İnan, ülkü ile aşkı birbiri içinde
eritmiştir. Aşk, onun şiirlerinde, Divan şiirinin geleneksel özelliklerini
taşır. Ancak Divan şiirinden fazla olarak, aşk’la birlikte günün sıkıntısını da
vermek ister.
Âkif İnan’ın şiirini, bu biçim yönünden,
şiirin doğuş psikolojisiyle açıklayabiliriz sanırım. Sanki, şiiri, ona zaman zaman
vuku bulan doğuşlar halinde gelmiştir. Her beyit kendi içinde öylesine güçlüdür
ki, bizde, şiirin bütünü değil de, tek tek beyitler kalır sonunda. Ne var ki,
bütün Hicret şiirleri okunup bitirildiğinde, içinize tek ve bütün sinmiştir. çok
sayıda akarsular, kendi yataklarında derinleşe derinleşe bir noktaya doğru
akmaktadır.”
Alảeddin ÖZDENÖREN
Edebiyat Dergisi, Ekim
1974, Şubat 1975
1 “İnsan için bizdeki
neoklasik tarzın öncüsü demesek bile. bir bakıma da günümüzdeki öncüsü
diyebiliriz. O halde bu yeni ekolün de kendine özgü bir dil anlayışı olmalıdır
ve İnan, ortaya koyduğu şiirleriyle, bu dil anlayışına varmak istiyor kanaatindeyiz.
Yeni yeni söz sembolleri oluşturmak, kelimelerde biçimini bulacak olan eşyaya,
ses imajı ve tonu getirmek, böylece de dile yeni bir ruh, yeni bir uyum kazandırmak,
bu anlayışın görebildiğimiz özelliklerindendir. Sanatçının şiirlerinin dil özelliği
için özet olarak: Şiirin dayandığı anlatma isteği ile, kelimelerin çıkardığı
müzik arasındaki uyum da diyebiliriz.”
Oktay ÇAĞLAR
Mavera, Sayfa 44, Temmuz
1980, Ankara
1 “M. Âkif İnan’ın
şiirlerinde; şekil, gazeli hatırlatmasına rağmen geçmişin bir kenarı değil,
yeni bir yorumla, “eskimez yeni”nin dile getirildiğini görürüz. O’nun şiiri,
özenle seçilmiş kelimeler, benzetmeler, söz sanatları ve imajlarla, geleneksel
şiirimizle modern şiirin kesiştiği bir çizgide varolmuştur denilebilir.
Geleneksel şiirimizle kurulan, kültür ve medeniyet birikimimizin temellerine
uzanan bir köprü halinde, günümüzün şiirinin, şekilde ve özde mükemmel örneklerini
oluşturur İnan’ın şiiri.”
Rıfkı KAYMAZ
Gençlik Dergisi, Sayı:
5, 1992 Ankara
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder