11 Kasım 2015 Çarşamba

GÖKHAN AKÇİÇEK



(15 Mart 1961, Ordu - )

Şair ve yazar. Ev hanımı Firdevs Hanım ile şoför Yahya Akçiçek’in oğlu. İlkokul dördüncü sınıfa kadar Güzelordu İlkokulu'nda eğitim gördü. İlkokul dördüncü sınıfın ikinci yarısını ve beşinci sınıfı İstiklal İlkokulu'nda bitirdi (1972). 1975'te Ordu Merkez Ortaokulu, 19789'de Ordu Lisesi'nden mezun oldu. Anadolu Üni. Sosyal Bilimler Bölümü'nü bitirdi. 1982'de İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü'nde başladığı kamu görevini Milli Eğitim Bakanlığı taşra teşkilatlarında sürdürdü. 2007'de emekli oldu. Ordu’da yaşıyor, evli ve üç çocuk babası.

Şiir ve yazıları  Ada, Dergâh, Deve, Edebiyat Ortamı, Hece, Kertenkele, Kırağı, Kırkayak, Kum Yazıları,  Kültür Dünyası, Mavi Kuş, Minika, Mor Taka, Mühür, Şiir Ülkesi, Türk Dili, Türk Edebiyatı, Uzak, Ünlem Yitik Düşler, Yolcu vb dergilerde yayımlandı, yayımlanıyor. Şiirleri ders kitaplarına seçildi. Milli Eğitim Bakanlığı Kültür Kitapları Danışma Kurulu Üyeliğinde bulundu. Ulusal ve Uluslararası birçok etkinliğe yazar ve şair olarak davet edildi.

Ödül: 1992 Milli Eğitim Bakanlığı Çocuk Kitapları Şiir Ödülü’nü ve 1995 Türkiye Yazarlar Birliği Çocuk Edebiyatı Ödülü’nü, 2018'de ODTÜ Kocaeli Yüksek Öğrenim Vakfı Çocuk Edebiyatı Ödülü’nü aldı.

Yapıtları: Şiir: *Bulutlar Örtmese Güneşi, Ank.: MEB, 1995 *Bülbül Deresi Şiirleri, Ank.: MEB, 1996; “Kuş Resimli Kazak” adı ile, Uçan At, İst.: 2017 *Çocuklara Ölüm Yakışmaz, Ank.: KB, 2001 *İnce Hüzünler Senfonisi, Ordu: Kumdan Yazılar, 2005 *Bir Çiçeği Sevmek, İst.: Salıncak, 2006 *Denizlere Söylenen Şarkı -Seçme Şiirler, Ordu: Kumdan Yazılar, 2007 *Yakamıza İlişen Rüzgâr, İst.: Mühür, 2010 *Her Harfin Bir Şiiri Var, Ordu: Kumdan Yazılar, 2012 *Patiska, “Yakamıza İlişen Rüzgâr” adlı kitabıyla birlikte; İst.: Artshop, 2016 *Alfabesiz Kuşlar, Ordu: Kumdan Yazılar, 2017 *Bulutlar Örtmese Güneşi, İst.: Uçan At, 2018 *Küçük İyilikler Sokağı, İst.: Uçan At, 2018 *Kuğuları Çağıran Anne, Konya: Beyaz Bulut, 2021 *Sana Gülücük Nara Öpücük, Ank.: MEB, 2022 *Kalbinden Öpülen Nilüfer, İst.: Uçan At, 2022 *Neşeli Çiçekler Mevsimi, İst.: Uçan At, 2022.

Öykü/Anı: *Yaban İncirleri, İst.: Salıncak, 2007.

Antoloji: *Anne Bu Şiirler Sana, Ordu: Ordu Belediyesi Kültür, 2008 *Ordu Şairleri Antolojisi, Ordu: Kumdan Yazılar, 2008.

Deneme, İnceleme: *Kırık Sesler Sokağı, Ordu: Kumdan Yazılar, 2010 *Uykusuz Sular, İst.: Artshop, 2013 *Şiire Benzese Sesim, Bilfen; 2014 *Edebiyatımızda Alucra, İst.: Heyamola, 2017.

Biyografi: *Havada Bir Nefes Suda Bir Yudum: Selim Saraç (Siret Saba) Kitabı, İst.: Artshop, 2022 *Sen Böyle Aşksız ve Unutulmuş: Beyhan Güley Kitabı, İst.: Artshop, 2022.

Yayına Hazırladığı Kitaplar: *İhsan Gürdal Kitabı, 2008 *Kıyısına Sığınan Deniz: Azer Yaran, Ordu: Kumdan Yazılar, 2015.

Kaynaklar: Bilgi Formu, Şubat 2019; TBEA, c. I, 2001, 48/2010, 56; İrfan Yıldız, "Ordu'da Bir Yürek Bahçesi, Çileli Şair: Gökhan Akçiçek!", Modern Ordu Şairleri, Serüven, Ordu, 2011, 64-69; Osman Çakmakçı, "Saf ve Duru Bir Şair: Gökhan Akçiçek", Edebiyat Ortamı, S. 78, Ovak-Şubat 2021, 147-148; Şeref Bilsel, "Adını Andığım Günler ve Geri Dönmeyen Harfler / Yazdı Bu Şiiri", Edebiyat Ortamı, S. 78, Ovak-Şubat 2021, 149-150; Mustafa Ruhi Şirin, "Duygu ve Ses Gövdeli Şiirlerin Çocuk Şairi: Gökhan Akçiçek", Hece, S. 304, Nisan 2022, 46-50.

Hazırlayan: Şükrü Kırkağaç

*21 Ocak 2023 tarihinde güncellendi.


Şiirlerinden Seçmeler:

AŞK KAPIYI BEN GELDİM

-Fatin Hazinedar'a

1.
Bolaman martıları çocuk değil ki,
tutup öpesin alnından
bir şiire böyle başlayacağım
bakalım sözcükler nereye götürecek beni
Azer'in izine basmadan yürüyen, kim bilir,
o çocuk, aşkı karşılar belki.

büyür Iraz kız, göğsünde su tümseği
hayalim var sanırsın yeryüzü aynı olsa
acelesi yok kuşların bekleme göğünde
ermiş olur, kış ikindisi.

her mevsime bir örnek
giyinen, bizim mahallenin kızları gibi
örersin sevdanı iki düz bir ters
biraz ingilizce biraz türkçe, iyisi mi.

2.
güller içinden her anne
kazara değse dudağı şiire.

“Patiska” adlı kitabından

AZER YARAN

1.

incire giden yollar tanıdık, gelirse
hatırlayın Kafkas sesli Türkçeyi
sırası var gurbetin önce dil ve tarih
sonra yazılmak gerek bir sevdaya yatılı
kısa sürsün ister ülkem, mümkünse sloganı.

geniş masalar, uzun bulvarlar ve dar odalar
Ankara, aşk cümlesinin gizli öznesi
uygun adım dilini öğrenince devletin
inanası geliyor insanın, kendi imlasına bile
ve yazık diyorsunuz, genç ölmüş Yesenin!

2.
siz bilmezsiniz Türkiye yeni yetme bir çocuktu
bir büstün önünde göğsü ilikli ve şen
aşkı ezbersiz öğrenen, elleri vardı sanki acemi
Azer demiş babası siz elif okuyun
mayıs dendi mi ilk düğmesi gevşeyen.

“Patiska” adlı kitabından

BAŞI BAĞLI TEMMUZ

İlk sözcüğü bulsam gerisi gelir, biliyorum
Şiir yoklar insan ruhunu ara sıra
Bu sabah yüzümü yıkamadım desem, kızım
Parmaklarımı akşamdan yatırdım tuza
Yamarım diye belki içimde bıraktığın boşluğa.

Özlemin ayıp olduğunu öğrenmemiştik henüz
Yaz getirdi sandımdı önce, yanılmışım
Acıyan ne varsa kanarmış yeri gelince,
Temmuz sinsi bir yılan gibi diline dolayıp
Götürüp bırakıyor bizi, o kuytu geceye.

Annem olmasa ahdim olmasa ve ipliğim
Kısa gelir diye ne çok korkmuştum önceleri
Gülümsemelerimi de saklamıştım oysa
Yaşın kadar boyun kadar talihin kadar
Alışsın isterdim, kirpiğin de sözyaşıma.

Temmuz güze nişanlı biz mesafelere
Baba mı olurmuş ince söğüt dalından,
Yorgun at kişnemesinden
Haberi yok annesinin birazdan gelir dedim
Onca ay dururken terimi temmuz’a serdim.

“Patiska” adlı kitabından

DALINI AĞRITAN NAR

1.

Biraz yağmur, biraz buğu
Ellerini koy alnıma
Şaşırıp bastığın yanlış zil,
Sesi gibi irkilsin dünya.

Tedirgin ediyor bahçeyi
Dalını ağrıtan nar
Denize götürüyor kumsalı,
Tutup elinden rüzgâr.

2.

Hayret, takvimlerin izi,
Suların yıkanmamış yüzü var.

“Patiska” adlı kitabından

DUDAĞI YANIK OĞUL

Çocuklarına isim seçerken
En son hecesine kadar
Özen gösteren
Bir babanın
Oğluyum ben.

İhtimal,
Bir defasında, az kalsın
Sobaya değiyormuş saçları
Annemi öperken.

Türkçeye aşinalığım
Galiba bu yüzden…

Şiirler yazdığıma
Bakmayın siz.
Yanar hala dudaklarım
Baba derken.

 “Yakamıza İlişen Rüzgar” adlı kitabından

EFLÂTUN AHENGİ

1.
kim taşıyor dersin
bunca hüznü
kır çiçeği,
yağmur kuşu, erguvan
olmadı, kırık bir dal
sularda gölgesi olan.

adımların, taç yaprakları
ve sesin,
bir hizadalar sanki,
gün nasıl da acelesiz
soluyor, eflâtun bir ahengi.

2.
önce eteklerin geçiyor
sonra rüzgâr
fır dönüyor dünya
tekrar, tekrar…

“Patiska” adlı kitabından

MEKTUP

Adımı duyunca
Şaşırdınız galiba,
Mümkün değildi zaten
Tanışmamız da.

Mektup yazmak
Gelir mi içinizden
Ya da mektup almak,
Sevdiğiniz birinden.

Zor bir soru oldu bu
Kim bilir?

Mektuptur artık
Bilene
Bu saatten sonra,
Her şiir.

“Alfabesiz Kuşlar” adlı kitabından

MİSAFİR ODASI

Bendim evin göz bebeği
Canım sıkılmazdı hiç
Çaylar kahveler içilirdi
Eksilmezdi yüzlerde sevinç.

Bir kanepe, en az üç koltuk
Perdelerim kadife kumaştan
Ortada bir halı yumuşak tüylü
Misafirlerim olurdu her yaştan.

Bir büfem vardı köşede
İçinde siyah beyaz fotoğraflar
Aile bireylerinin mahzun bakışları
Dedeler, nineler ve torunlar.

Duvarda bir saat, içinde guguk kuşu
Dantelâlarla süslü olurdu orta sehpası
Bir vazo daima üstünde konsolun
Hoş geldiniz derdi, misafir kolonyası.

Aramayın bulamazsınız, taşındım sizden
Bendim evin neşesi, eskiden.

“Alfabesiz Kuşlar” adlı kitabından

RÜZGÂR KESİĞİ

-Mustafa Everdi'ye

1.
Niğde'den ön Asya’ya kalkan, bir trene
El sallayan her çocuğun kaderi
Biraz Ankara'dır
Biraz -vadideki zambak-, sanki.

Bunu bilirdin, kendinden önce
Yaşlanırdı bazı kadınların elleri
Kıtlama şeker, oralet, kekik çayı
Dede - torun, tahta iskemle ve cumartesi.

Dokuz ışığı geçsen kırmızı da geçemezdin
Adalet mi: hacsus payı ha devlet payı!
İlk derste altını çizmiştiniz bu konunun
Aşk mı, yanılgı mı, itiraz mı şimdi hepsi uzatmalı.

2.
Türkan Şoray konuşmasa, hep sussa
Gözlerini de alsa yanına, derdin
Dudağına rüzgâr kesiği konsa
Kirpiğine, adını bir çiçeğin.

“Patiska” adlı kitabından

ZARF

Eskiden olsaydı,
Hiç üşenmez
Açıp, içimi göstermek isterdim
Size.

Sözcüklerinizi özenle taşırdım
Karıştırmadan birbirine.
Adınız olurdu üstelik
Yakışan, soy isminize.

Şimdi,
Tanımazsınız bile beni
Dudağınıza değerdim oysa
Kapatırken kalbimi.

“Alfabesiz Kuşlar” adlı kitabından

*2 Nisan 2020 tarihinde güncellendi.



*1 Kasım 2019 tarihinde güncellenmiştir.

1 yorum:

Unknown dedi ki...

Gökhan Akçiçek'in şiirlerini tanımayan birisi değildim ki, burada oğul balı tadında
şiirler okudum.
Şükrü Kırkağaç biyoğrafinin ardından harika seçimler yaparak, ortaya bir şiir çelengi oluşturmuş.
Gökhan Kardeşimi kutluyorum, edebiyatımız daha uzun yıllar onun bereketli şiir damarından beslenecek.