21 Kasım 2015 Cumartesi

DENİZ DURUKAN



(1 Aralık 1966, İstanbul - )

Şair, yazar. Bilgi Hanım ile işçi Ali İhsan Durukan’ın kızı. 1978'de İstanbul Nakkaştepe İlkokulu'nu, 1985'te Üsküdar Cumhuriyet Lisesi'ni bitirdi. 1986'da Anadolu Üni. İş İdaresi öğrenimini 1. sınıfta bıraktı. Stüdyoimge web sitesi editörlüğü yaptı (2000–02). Rock müzikle ve alternatif seslerle ilgili çalışmalarını Hayvan, Ot, Öküz, Picus, Yüksexes & Karakalem adlı dergilerle Radikal, Cumhuriyet ve Yarın gazetelerinde yayımladı. Varlık dergisinde ”Tozlu Raf” adlı köşede yazdı. Öküz dergisinde Longplay adlı sayfayı hazırladı. Karakalem dergisinin yayın kurulunda yer aldı. 2015-16 arasında yayın yönetmenliğini yaptığı aylık kültür sanat dergisi Pulbiber’i çıkardı. İstanbul’da yaşıyor; şair Altay Öktem’le evli, bir çocuğu var. 
İlk şiiri 1986'da Cumhuriyet Dergi'de Şiirleri, yazıları ve söyleşileri; Başka, Budala, Cumhuriyet, Cumhuriyet Dergi, Cumhuriyet Kitap, Cumhuriyet Pazar, E, Ecinniler, Evrensel, Gazete Duvar, Hayvan, Hişt, Hürriyet Gösteri, Karakalem, 45'lik, Kitap-lık, Milliyet Sanat, Mühür, No, Notos, Ot, Öküz, Öteki-siz, Özgür Edebiyat, Picus, Pulbiber, Radikal, Radikal Kitap, Roll, Sabitfikir, Shaft, Varlık, Virgül, Yarın, Yasakmeyve, Yazılı Günler, Yazıt, Yüxexes Karakalem  vb. dergi, fanzin, gazete ve ekleriyle Artful Living internet sitelerinde yayımlandı.
Ödülleri: 1993 Yaşar Nabi Nayır Gençlik Ödüllerinde Hakan Savlı, Derya Çolpan, Filiz Zibek ve Tuna Kiremitçi ile birlikte şiir dalında dikkate değer bulundu. 
Yapıtları: Şiir: *Şakağına Daya Beni, İst.: Komşu, 2005  *Rugan, İst.: Komşu, 2009 *Dokuz Katlı Sıdıka, İst.: Mylos Kitap, 2016 *Yakın Temas-Toplu Şiirler, İst.: Kırmızı Kedi, 2021
Müzik: *Türk Rock 2000, (Güven Erkin Erkal ile), İst.: Stüdyo İmge,  2001 *Türk Rock 2001, İst.: Stüdyo İmge,  2002 *İyiler Siyah Giyer, İst.: Everest, 2005; gen.  yb., İst.: Everest, 2006 *Usulca Vedat Sakman: Müzisyen, İst.: Hep Kitap, 2019.
Yayına Hazırladığı Kitaplar: *Fahriye Abla’dan Çanakkaleli Melahat’a Modern Türk Şiirinde Kadın İmgesi (21 kadın şairin inceleme yazıları; ed.), İst.: Everest, 2012.
Katkıda Bulunduğu Kitaplar: *Eminem Show, İst.: Stüdyo İmge, ? *Çocuk ve Sanat, (ed. Nida Nevra Savcılıoğlu), İst.: Okuyanus, ?
Kaynaklar: Mahmut Temizyürek, “Şakaktaki Zonklama”, Virgül, Mayıs 2005; Baki Asiltürk, “Şakağına Daya Beni”, Cumhuriyet Kitap, 13 Ekim 2005; Everest Yayınları web sitesi, erişim tarihi: 4 Kasım 2021; Hep Kitap web sitesi, erişim tarihi: 4 Kasım 2021; Metin Yetkin, "Gösteri Toplumunda Sorgulayan Şair: Deniz Durukan", Gazete Duvar Kitap, S. 194, Aralık 2021, 4-10.

Hazırlayan: Şükrü Kırkağaç
*22 Temmuz 2022 tarihinde güncellendi.

Şiirlerinden Seçmeler:

AŞŞŞK

aslında hiçbir şey yok ayla!
sadece tecrit ettim kendimi loşluğa
ayaklarımı uzatarak, bazen de gerinerek
kış esmerliğinde şarkı söylüyorum, ayla
senin ruhun uçmuş rutubetli odalarda
üşüyor şimdi tüm eşyalar ama korkma
korkma iyiyim ayla!
koca dolabın içinde asılı tek bir ceket gibiyim
açık yerlerimi kapıyorum, uzayan tüylerimi
güneş nasıl da doğuyor yorulmadan her sabah ayla!
sen her sabah aynı sıcaklıkta kalkabilir misin yataktan?
hatta üç ayrı aşkı taşıyabilir misin?
bu şehir yokuş yukarı uzuyor ayla!
çift camlı pencereleri, parlatılmış kapı tokmaklarıyla
kıvrılıyor evler dar sokaklara
kaldır eteğini ayla!
aşk hiçbir şeydir, beraber uyumaksa tecrübe…
ayla! bazen atlamak istiyorum aşağıya

Varlık, Sayı: 1145, Şubat 2003

KAPALI YIRTMAÇ

bak burası "düşmüş krallar vadisi"
rüyalar ve ejderhalar aynı hamamda
aynı öykünün şiddetinde
kolumdaki sepetle ve tüylü ayaklarımla
elmanın zehrini fırlatıyorum şimdilik
adım adım
adım
hadım edildik
iki yanı ağaçlıklı yolda;
mutluluk yolunda
'tek dürtümüz sarsılmak'
tek ülkümüz
sifonu çekmek
bu çiçekli kerhaneye

ya da bu şehrin gazını çıkaralım izninizle
belediye başkanlarından bağımsız
vali(de) den izinli
kendi odamdan ayaklanıyorum
tek imzalı bildiriyle
şu ıslak parmağımla
affedersiniz uygunsuz pozisyonlara giriyorum
şehrin öteki kıyısında
otlanarak ve bilgece tahrik oluyorum
ayhan'ın ecesinden
heey topla takımını
kim kalmak ister ki bir rüyada kırk yıl
ve bir sepet elmanın zehrinde
söylüyorum bu devletten aşağı
koy vermeli gülen ak adamları
ilk paranoyak tepkimi
şimdi veriyorum
oy birliğiyle sandıktan
kendimi çıkarıyorum

Varlık, Mayıs 2014
Mühür, Sayı: 56, Ocak-Şubat 2015

KIZ KURUSU

hayatıma giren bütün harun’ları saydım
kırmızı suratlı, hafif kambur, hatta babadan aksak
bir tek harun çıkmadı

isterdim elbet, yakası açık
vişne çürüğü yalanları olan izdivaç
kuyruğu çok uzun gelinlik…

akşam saat beşi gösterince, sıcak çorba yanında
fazla sirkeden kabarmış puf börekleri, nur topu bebekler…

tamda şurada, kurt sineklerini izleyerek geçirdim sabahı
tüy kadar hafif, arı kadar hızlı
geçti zaman dizlerimin dibinde

bir ara öper gibi bakmıştık birbirimize
yarım dakikadan az, zehre batırılmış ok
beyaz bir örtüye sıçrayan mürekkep gibiydi

ama bir tek harun çıkmadı karşıma

çatısı dar, aşkı geniş kadınlar anlar
bakır kazanın içindeki kızıl ateşten;
içmeden, sevişmeden, soluklarında günübirlik
kokuları taşıyan asılsız yarınlardan

isterdim elbet, çivit mavisi ceketle
belki de hint ipeği şalla mühürlenmek

ama bir tek harun çıkmadı karşıma

“Şakağına Daya Beni” adlı kitabından

Hiç yorum yok: