12 Eylül 2018 Çarşamba

MIGIRDİÇ KHRİMYAN



(1820, Van – 1907, Kudüs)


Sosyal, siyasal, kültür, eğitim ve ulusal özgürlük hareketi temsilcisi. Ermeniler tarafından Hayrig (Baba) ismiyle onurlandırıldı.
Van Lim (Adır)  ve Gduts (Çarpanak) adalarındaki manastırlarda eğitim gördü. 1840’larda Vaspuragan bölgesini gezerek ağır sosyal, ekonomik koşulları yerinde izledi. 1842’de İstanbul’a yerleşti. 1846’dan itibaren dört yıl boyunca Hasköy Ermeni Okulu’nda öğretmenlik yaptı. Van dönüşünde evlendi ve askere gitmemek için acele olarak İran’a, oradan Gümrü ve Eçmiadzin’e geçti. 1848’de Tiflis, Batum, İstanbul ve Kudüs’te bulundu. 1854’te Akhtamar’da Vartabed derecesiyle kutsandı.
Van'da ilk matbaayı kurdu, 1855-1864 yılları arasında Ardzvi Vaspuragan (Van Kartalı) gazetesini yayınladı ve editörlüğünü yaptı.
Khrimyan, 1850’de Mühendisyan matbaasında basılan Hıravirag Araradyan adlı eserini Zeytunlu papaz Gazar’ın rahmetli ailesine ithaf etti ve Vanlı Mıgırdiç Khrimyan olarak imzaladı. 1854’te Episkopos Kapriyel tarafından Akhtamar rahibi olarak takdis edilen Khrimyan, önce Akhtamar Manastırı’nda bir ruhban okulu ve matbaa tesis etmeye çalıştı. Ancak burada manastır üyelerinin muhafazakâr muhalefetiyle karşılaşınca İstanbul’a dönerek Üsküdar Surp Haç Kilisesi’nde vaiz olarak çalışmaya başladı. Burada Ermeni Nizamnâmesi’nin (1863) ve Kanun-ı Esasi’nin (1876) hazırlanmasına önemli katkılarda bulunan Krikor Odyan’ın babasından aldığı destekle bir matbaa kurdu. Khrimyan Üsküdar’da kurduğu bu matbaada Ardziv Vaspurdkan (Van Kartalı) adlı dergiyi yayımlamaya başladı (1855-1856). 1858’de matbaasını Van’daki Varaka Vank’a (Varaka Manastırı) nakletti. 1862’de İstanbul Patrikhanesi’nin önerisi ile Muş Surp Garabed Manastırı Başrahipliği’ni üstlendi ve Jarankavorats Okulu’nu açtı ve matbaayı Muş’a taşıdı ve 1863’te rahip Karekin Sırvantsdyants’ın editörlüğünde, iki haftalık Ardzvig Darono (Muş Kartalı) dergisini yayımladı. II. Abdülhamid döneminde Khrimyan’ın matbaasına el konuldu, aletler Varaka Vank’tan alınarak Van’a taşındı ve orada Osmanlıca kitapların basımı için kullanıldı. II. Meşrutiyet’in ilanıyla birlikte Khrimyan’ın matbaası da özgürlüğüne kavuştu ve rahibin hatırasını yaşatmak için asıl yerine, Varaka Vank’a nakledildi. Mıgırdiç Khrimyan’ın V. Ardzuyan adlı matbaasında bu dergilerin dışında yayımlanan kitaplar arasında Hırahank Mangants (1856, Üsküdar), Aypenaran (1857), Usyal Bantukhd (1873, Varak), Hayrenagidutyun (iki cilt, 1883, Varak) gibi kitaplar da bulunmaktadır.
1868’de Eçmiadzin’de Episkopos olarak kutsandı ve 1869’da İstanbul Ermeni Patriği seçildi. 1860’da kabul edilen Ermeni Anayasası’nın gözden geçirilmesi, Ermeni taşrasındaki zülüm ve yağmaların önünün alınması, Ermeni Milli Meclisi’ne taşradan seçilerek gelen milletvekili sayısının artırılması, taşra ruhani önderlerinin seçim sorunlarının düzenlenmesi gibi pek çok talebi içeren bir raporu 1872’de Babı Ali’ye sundu. Bu nedenle hükümetin ve Ermeni zenginlerinin şimşeklerini üzerine çekti.  Ertesi yıl 1873’te patriklikten istifa etti.
1878 Berlin Kongresi’ne katılan Ermeni heyetinin başkanı olarak önceden Almanya, Fransa, İngiltere ve İtalya’yı ziyaret etti ve Ermeni sorununun çözümü için destek aradı. Kongre sonuçlarından hayal kırıklığına uğrayarak tutumunu değiştirdi ve halka özgürlük mücadelesi çağrısında bulundu.
1879’da Vaspuragan Ruhani Önderi seçildi. Van’da Sev Khaç (Kara Haç) ve Erzurum’da Başdban Hayrenyats (Vatanın Koruyucusu) ulusal özgürlükçü gizli örgütlenmelerinin kuruluşu ve faaliyetlerine yardımcı oldu. Bu nedenle hükümet tarafından 1885’te İstanbul’a çağrıldı. Sıkı denetimleri dikkate almayarak, toplumsal faaliyetlerine İstanbul’da da devam etti. Taşra Ermenilerinin günden güne kötüye giden durumuna ilişkin iki raporu Ermeni Milli Meclisi’nin girişimi ile Osmanlı yönetimine takdim etti. 1890’da ise Kumkapı gösterileri sonrasında Kudüs’e sürgün edildi.  
1892’de Tüm Dünya Ermenileri Katolikosu seçildi. Ancak Sultan II. Abdülhamid, Khrimyan’ın Osmanlı topraklarından çıkmasına izin vermedi. Rus Çarı’nın araya girmesiyle 13 ay sonra Eçmiadzin’e ulaşarak 1893’te Tüm Dünya Ermenileri Patriği olarak kutsandı. 1895’te Petersburg’a giderek Çar II. Nikola’dan Batı Ermenistan’da sözde kalan reformların gerçekleşmesi için yardım ricasında bulundu. 1894-1896’da Anadolu’da yaşanan Ermeni kırımları sırasında halka maddi destek sağlamak ve göçmenlerin geri dönmesi için koşullar oluşturmak için yoğun çaba sarf etti. 1903’te Ermeni kilisesine ait gayrimenkullere ve okullara Çarlık tarafından el konulması kararına karşı yoğun mücadele başlattı ve 1905’te mücadelesinde başarıya ulaştı. 1907’de Kudüs’te hayata veda etti.
Ara Aginyan tarafından kaleme alınan “Hayrig Hayrig” adlı biyografik romanında  Mıgırdiç Khrimyan'ın (Khrimyan Hayrig- 1820-1907) hayatı anlatılmıştır.
Kaynaklar:

Hiç yorum yok: